Träningsprogram

6 övningar med bollkoll

Gamla invanda övningar blir som nya om du adderar ett redskap. Här är 6 övningar som kryddas upp med en boll.

» I gymmet finns ofta bollar av olika storlek och tyngd. Prova dig fram vilken vikt som passar dig och din träning.
» Här är 6 vanliga övningar som med bollens hjälp blir roligare, men också mer instabila, fokuserade, pulsiga eller tunga.
» Värm upp 7–10 minuter.
» Testa att göra övningarna i en cirkel:
Kör på i 45 sekunder, vila och fortsätt med nästa övning. Gör tre varv.

Sugen på träning med boll  i grupp? Testa Power Hour!
Övningar likt de du ser här i reportaget kan dyka upp på ett Power Hour-pass. Mer om Power Hour:
» Ett pass består av 11 övningar. Du gör de flesta med hjälp av en boll – som tyngd, stöd eller som ”drivmedel”.
» Passet är 55 minuter (3 set av de
11 övningarna) eller 40 minuter (2 set)
» Seten är i intervallform, med olika längd på arbete och vila.
» Tempot är högt och du får mycket pepp från ledaren. Power Hour beskrivs ofta som ett träningsparty.

Finns Power Hour i din förening? Kika in på friskissvettis.se.

 

Här är träningsprogrammet!

Träning med boll 3-16

 

Text: Madeleine Carlsson   Foto: Mikael Gustavsen
Modell: Jeanette Larsson, PT Friskis Stockholm