Friskis&Svettis

6 tips för att få ut mer av spinningen

Spinning är egentligen inte svårare än att cykla. Med lite teknik och några förberedelser är du snart ett spinningproffs. Här är några tips innan du går in i spinningsalens mörker.

1. Rätt sadelhöjd. Ett riktvärde är att högsta delen av höftkammen ska vara i höjd med sadeln när du står bredvid cykeln. När du har pedalen ”klockan 6” ska ditt knä vara lätt böjt. Då får du så bra effekt som möjligt i trampet.

2. Avlasta ryggen. Ju mer framåtlutad du är, desto större belastning på ryggen. Har du känslig rygg eller svag bålmuskulatur kan det vara en bra idé att höja styret något.

3. Hitta rätt motstånd. Det är inte ovanligt att spinnare jobbar med för lite motstånd. Det blir svajigt och du tappar kontroll på knän och höfter.
Känslan ska vara att det är du som styr pedalerna, inte tvärtom.

4. Ha en aktiv hållning. När passet känns tungt är det lätt att börja hänga över styret, vilket belastar axlar och armar. Det kan bero på otillräcklig bålstabilitet och/eller svaga ben i förhållande till motståndet. Ledarna är uppmärksamma på detta – lyssna på deras påminnelser och rätta till. Och fundera på om du kan behöva komplettera spinningen med styrketräning.

5. Utnyttja rundtrampet. När du cyklar på en vanlig cykel trycker du växelvis ner ena benet i taget. Då använder du lårets framsida och rumpan. På spinning (och cykling med clips) har du möjlighet att trycka ner aktivt med hälen och därefter dra upp med hälen först. Då aktiveras även lårets baksida, vad och höftböjare.

6. Träna annat. Bra komplement till spinning: all annan träning! Variera gärna med träning som ger stabilitets- och rörlighetsträning, exempelvis Core, Flex och Yoga. Styrkan bygger du upp i gymmet eller på pass som Cirkelfys. Tänk på att vid spinning uteblir det stötbelastande träningsmomentet som hjälper skelettet att bli starkare.
Bra att komplettera med träning som innehåller hopp eller med löpning.

Vilket spinningpass passar dig? Läs om hur du hittar rätt i spinningutbudet

Kommentera

Klicka här för att publicera