Träningsprogram

11 övningar med slam ball

En boll helt utan studs, kan det vara kul? Absolut, och inte bara det – den erbjuder konditions- och styrketräning i ljuv kombination!

Här hittar du en lättläst version. Du kan också lyssna på reportaget:

Att ta i allt man har och kasta en slam ball hårt i marken är en av de mest tillfredsställande övningar man kan göra. Det säger Jonna Rosenkranz, Friskispressens expert på styrketräning som länge varit ett slam ball-fan.
Olika typer av tunga bollar för träning har funnits länge, men det är på senare tid det blivit extra hett. En slam ball är en boll som inte studsar tillbaka när den landar eller kastas mot en vägg, den ”dör” direkt och ligger still. Bollarna är alltså gjorda för att drämmas i golvet eller mot en vägg. De finns även sandsäckar som är gjorda för samma ändamål.

Träning med slam ball engagerar hela kroppen

Med en slam ball kan du göra en mängd övningar, några hittar du i programmet i länken här på sidan. Gemensamt för alla övningar är att du tar i med hela kroppen.
– Hela bålen engageras och pulsen går upp. Det är kraftfull styrketräning med konditionseffekt. Och så har du kul på köpet, säger Jonna.
Jonna har valt ut övningarna till träningsprogrammet, och Sebastian Wollbrin, som är träningsansvarig, pt och ledare i Friskis Örnsköldsvik samt utbildare för en rad träningsformer inom Friskis Riks, visar övningarna (du kan läsa mer om Sebastian i rutan härintill). Sebastian använder ofta tunga bollar, med och utan studs, i sin pt-träning.

Utforska bollutbudet i gymmet

– Bollövningar är jättebra för powerutvecklingen. Det blir extra kul om man kör övningar i par, som det ofta blir i pt-sammanhang. En av mina favoriter är sit-ups med kast mot en kompis.
Så, ta dig till gymmet och utforska bollutbudet. Ofta finns flera typer av bollar, i olika tyngd och med eller utan studs.
Till Friskispressens tränings­program behöver du just en slam ball.
– Använd inte en medicinboll, den kan studsa tillbaka mot dig och göra dig illa. Fråga någon på ditt gym om du är osäker på redskapet, säger Jonna.
Dräm till!

Text: Madeleine Carlsson  Coach, övningstexter: Jonna Rosenkranz  Foto: Mikael Gustavsen

Här är 11 övningar med slam ball