Träningsreportage

Dans är kroppens sätt att prata

Språk, dans och avläsning av känslor processas på samma ställe i hjärnan. När du ger dig hän på dansgolvet kan du bli bättre på att avläsa andras känslor.

Träningsidén med Friskis&Svettis danspass är att använda känslan som musiken ger dig. Helene Nilsson har utvecklat Dans Street och är träningsutvecklare på F&S Stockholm. Hon har varit ledare inom olika träningsformer i 25 år.
– Jag har aldrig haft så roligt som nu när jag leder dans. Det är inga långa koreografier utan vi leker med känslan som musiken ger, säger hon.
Danspass på F&S, som Dans Fusion, Street, Afro och Fuego, har koreografier som kommer tillbaka i vers och refräng. Där skiljer sig danspassen från Step och Aerobics som har längre koreografier med det som kallas blockmetoden. En viktig skillnad är också att i Step och Aerobics är fokuset på koreo­grafin, i danspassen är fokuset på känslan.
Långa koreografier som i Step och Aerobics kan vara bra för den intellektuella, kortikala, delen av hjärnan som sysslar med att memorera en struktur. Step och Aerobics ger givetvis också bra konditionsträning.
Men vill du dessutom, i ditt dagliga liv, bli bättre på att känna igen dina egna och andras känslor ska du testa ett danspass – och våga överraska dig själv när du dansar, genom att ge uttryck för känslan som musiken ger dig. Då aktiveras en annan del av hjärnan än den intellektuella, den så kallade känslohjärnan. Närmare bestämt sker känsloavläsningen i små kärnor på bägge sidorna av hjärnan, som kallas för amygdala. Dessa kärnor har stor betydelse för hur vi uppfattar andras och våra egna rörelsemönsters känsloinnehåll.
Eva Bojner Horwitz är kulturhälsoforskare vid Uppsala universitet och på Karolinska Institutets nyöppnade center för social hållbarhet.
– Det finns en skillnad mellan en improviserad rörelse och en styrd, koreograferad, rörelse. Med magnetkamera har man sett att när dans improviseras så ökar blodflödet i det man kallar känslohjärnan. Från dessa områden får vi information som tränar vår sociala avläsning. Aktiverar du din känslohjärna regelbundet kan du få lättare att registrera känslor hos andra, säger hon.
Även om dansen på F&S inte är improviserad utan styrs av en dansledare finns där ändå utrymme för överraskningsmoment som kan aktivera känslohjärnan.
– Att våga uttrycka den upplevda känslan från musiken är ett steg på vägen. Det vore intressant att mäta aktiviteten i känslohjärnan hos motionärer före och efter danspass på F&S, och jämföra dessa med koreo­graferad dans, säger Eva Bojner Horwitz.
F&S dansutvecklare har intuitivt förstått det som forskare nu kan visa. Danspassens fokus har varit att släppa loss känslan i dansen, att vara spontan, improvisera och överraska dig själv. Till exempel, när du i Dans Fusion känner hårda trummor, vågar du få en mörk, aggressiv blick? Vågar du i en ljuv pianoballad lägga in en längtan i handleden som sträcks mot fönstret? Utan att börja skratta?
På F&S danspass finns den kreativa möjligheten, när du fångar upp dansledarens peppning att på ditt individuella sätt uttrycka musikens känsla. Helene Nilsson poängterar det individuella.
– Det är underbart att se när motionärerna ger sig hän till musiken. Alla kan uttrycka sig i dansen genom hela livet, man gör det utifrån sina egna förutsättningar, säger Helene Nilsson.
Funktionell magnetkamera är ett sätt att mäta känsloeffekt på. Helene Nilsson vet ett annat sätt.
– Ibland känner jag inte för att leda ett danspass. Men det är bara på med musiken, lusten att dansa växer till, tid och rum försvinner, glädjen bara händer. Och det visar sig som ett jätteleende efteråt.

dansstart414 dansstart2414

Utmaningen är:

1. Känn in vilken känsla låten ger dig.
2. Våga släppa skämsspärrarna. Även om du är själv hemma på vardagsrumsgolvet.
3. Visa låtens känsla i dina intränade danssteg. Kör fullt ut! Du kommer upptäcka att det inte är koreografin som är huvudsaken här – utan det är uttrycket i rörelserna som är grejen.
Är musiken en lättsam samba kanske du kostar på dig ett smajl, lyfter hakan stolt och flörtar med höften – för att musiken andas karneval. En tung hiphop med streetkänsla ger ett helt annat gung i kroppen. Försök att hitta just din känsla som musiken ger just dig.
När du känner dig hemma i stegen och känslan kan du experimentera med tempot i varje steg. Var i musiken passar det att till exempel göra bild 1, 2 och 3 i samma rytm men bild 4 får ta längre tid? Att ”frysa” en rörelse kan förstärka något i musiken, och fungera som en språngbräda när du ”exploderar” till nästa steg.
Jobba med kontraster, överraska dig själv i rörelser och uttryck. På nästa sida får du reda på varför det är bra och vad som händer i hjärnan.

Samma danssteg kan få olika uttryck beroende på känslan i musiken. Din uppgift: testa de här dansstegen till olika låtstilar. Träna in de sex dansstegen du ser här på bilderna. Gör ungefär som det ser ut – armar och ben behöver inte vara exakt rätt.
Börja med bild 1, fortsätt direkt till 2, sedan 3, 4, 5 och sluta med bild 6. Repetera serien tills du kan den hyfsat bra.

Nu kommer själva grejen! Och det är känslan som musiken ger. Du ska nämligen välja några helt olika låtstilar att dansa de här stegen till. Testa till exempel hip- hop, funk, samba, schlager, visa, hårdrock. Gör stegen till både långsamma låtar och snabba låtar.

Dans på Friskis&Svettis

Dans Fusion
Gör passet till ditt eget i en blandning av disko, funk, jazz, latino, rock, swing. Mycket känsla!
Dans Street
Gungigt, nära golvet, med streetdanskänsla och mycket attityd.
Dans Afro
Släpp loss känslan och bli ett med trummorna. Uttrycksfullt, kul, svettigt.
Dans Fuego
Karneval! Här är det salsa, samba, rumba, flamenco och cumbia.
Inte som dans men mycket koreografi:
Aerobics
Här är det fokus på stegkombinationer med en dansig känsla. Mycket kondition och koordination.
Step
Liknar Aerobics med dess fokus på koreografi. Men stegen görs på en step up-bräda, vilket ger mycket hopp. Kul!

Text: Lena Ringqvist  Foto: Mikael Gustavsen

 

 

Taggar