Träningsprogram

Så blir du rörligare

Är du vältränad – och stel? Då begränsas din utveckling i gymmet och i löparspåret. En rörlig kropp däremot kan ge dig  längre löpsteg och djupare knäböj.

 

Här är Flex träningsprogram

FlexProgram_Sida_1

 

Det finns en anledning till varför många Friskisledare påminner om hur viktig rörelseträningen är – även för dig som gymmar eller springer.
– Om till exempel en löpare jobbar upp ett stort rörelseomfång blir löpsteget effektivare. Allt som stoppar upp löpsteget vill vi förlänga, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.
Även gymmare har stor nytta av att kunna komma djupt ner i en knäböj, eller ha flexibilitet i axlar och rygg för att kunna göra exempelvis thrusters med rätt teknik. För att klara det behöver kroppen få regelbundna doser av rörlighetsträning.

Träna i skönt flöde

Vanlig stretching, som att stå stilla på ett ben och stretcha ut främre låret, är en bit på väg. Men rörlighetsträningen har blivit bra mycket roligare än så de senaste åren. Här visar Tina Uppfeldt några av de övningar som man kan få göra på ett Flex-pass. Det är inte vilande övningar, utan du ska röra dig fram och tillbaka flera gånger mellan två lägen.
– Jobba långt ut i rörelsebanorna och försök att komma lite längre när vävnaderna bromsar dig. Då skickas en signal till vävnaderna att bli mer elastiska. Det ska vara ett skönt flöde, säger Tina Uppfeldt.

Hela kedjan behöver sträckas ut

Kroppens muskler är inte isolerade ”öar” i kroppen. Bindväv bygger ihop hela rörelseapparaten och musklerna är sammanlänkade i långa kedjor. Fotens muskler går över i vadmuskeln, som fortsätter upp i lårets baksida och över till musklerna i rumpa, rygg, nacke – och slutar i en muskel i ögonbrynet. Ska en viss del bli mer elastisk behöver en hel kedja sträckas ut.
– Om du ska sträcka ut hela muskelkedjan är ett sätt att böja ihop dig som en fällkniv och sedan sträcka ut hela dig. Om det hugger till i till exempel en höft så är du inte elastisk i hela kedjan, säger Tina Uppfeldt.

Testa Flexpassen

Flex har en sportig, atletisk och energisk känsla. Passet kan vara energikrävande och svettframkallande, men är också harmoniskt och lugnt, framför allt på Flex Soft.
Givetvis passar Flex och Flex Soft även dig som inte är vältränad – utan bara stel. Om du pustar och stånkar när du böjer dig för att plocka upp en penna från golvet behöver du rörlighetsträning.
I flexflödena i programmet du hittar här under samverkar muskelkedjorna i dynamiska flöden. Ta med till gymmet – eller gå på nästa Flex-Flex Soft-pass!

Text: Lena Ringqvist  Foto: Mikael Gustavsen  Träningsprogram: Tina Uppfeldt

Taggar