Lättläst

Frågor och svar om motivation

Olof Röhlander, licensierad mental tränare, talare, författare, inspiratör.
MOTIVATION. Olof Röhlander, licensierad mental tränare, talare, författare, inspiratör, svarar på frågor om motivation.

Har musiken betydelse för motivationen?

Har musiken betydelse för motivationen
och resultaten vid träning?
För mig är musiken avgörande om jag ska
orka jympa eller träna på gymmet.
Musikfantast

Olof Röhlander:
Det ligger något i att musiken bestämmer humöret.
Och det du lyssnar på kan absolut påverka dina resultat.
Om du inte gillar musiken kan det påverka din träning negativt.

När du går på jympapass kan du inte göra så mycket åt musiken.
Men ofta passar låtarna ihop med de övningar som görs.

Däremot kan du påverka musiken och din träning på gymmet.
Skaffa ett par bra hörlurar och lyssna på musik som passar just dig.
Lycka till!

Hur ska jag få in träningen i vardagen?

Jag vill träna mer.

Men jag hinner inte med träningen.

Jag har fullt upp.

Jag jobbar heltid och hämtar på förskola. 

Ibland hinner jag träna på lunchen.

Men ofta hindras jag av möten, telefonsamtal och deadlines.

Hur lyckas andra med att hinna träna?

Har ni några tips?

Sara

 

Olof Röhlander:

Du måste sätta träningen högt upp på listan.

Och att göra den till en viktig rutin.

De som tränar regelbundet gör så.

Du säger att du verkligen vill träna.

Men är det verkligen så?

Jag är inte riktigt säker.

Du måste välja träningen aktivt om du ska lyckas.

Även om det innebär att du får träna på konstiga tider.

Du kommer hinna träna.

Bara du vill.

Varmt lycka till!

 

Jag är en tjej som tränar på gym.

Jag kör 4 – 5 gånger i veckan.

Ibland kör jag spinning för att träna upp min kondis.

Men jag tycker det är så tråkigt.

Jag skulle vilja börja springa.

Hur ska jag göra för att inte bli uttråkad?

Amanda, Borlänge

 

Olof Röhlander:

Det finns fler saker du kan göra åt detta.

Du kan variera din träning och lägga in intervaller.

Du kan också lämna löpbandet.

Ge dig ut i skogen istället.

Eller spring i stan.

Då får du fler intryck när du springer.

Ett annat tips är att lyssna på podcasts när du tränar.

Andreas Carlsson och jag gör tillexempel en pod.

Den heter Motivationspodden.

Själv gillar jag att lyssna på P3 dokumentär.

Den är ett bra sällskap på rundan.

Men till sist handlar det om din egen inställning.

Fråga dig själv:

Hur kan jag träna min kondis på ett roligare sätt?

Svaren finns där.

Lycka till!

Hur får jag bort mariga tankar på halvmaran?

I våras sprang jag Göteborgsvarvet.

Men jag gav upp redan efter några kilometer.

Många tycker att allt folk är peppande.

Men jag ville bara fly i all trängsel.

Grejen är den att jag är vältränad nog att klara loppet.

Jag har sprungit runt två mil flera gånger.

Hur ska jag komma över de här tankarna?

Jag vill ju springa hela loppet nästa år.

Brytaren

 

Olof Röhlander:

Det kan kännas lite obehagligt med all trängsel och publik.

Men du lider nog inte av social fobi.

Då hade du inte ens kommit några kilometer i loppet.

Därför har jag några tips till dig:

Försök stålsätta dig rent mentalt de första kilometrarna.

Du kommer märka att klungorna tunnar ut efter hand.

Då blir det lättare att springa utan att behöva kryssa mellan joggare.

Du kan också se till att du hamnar långt fram i din startgrupp.

Och sedan löper du på för fullt direkt i starten.

Då kan du få en lucka mellan dig och klungan.

Du har alltså två alternativ.

Förbered dig mentalt för att stå ut med trängseln.

Eller hitta knep som gör att du undviker det som är obehagligt.

Jag skulle nog satsa på en kombination av de båda.

Öva på att gå in i en egen ”bubbla” när du springer.

Men utsätt dig också för det du är rädd för.

Hitta en löpgrupp där du bor.

I den kan du härda både kropp och sinne.

Då kommer du klara av loppet nästa gång.

Varmt lycka till!

 

Mina kollegor har fel – Hur ska jag bevisa detta?

Jag har börjat träna.

För tionde året i rad.

Mina kollegor tränar jämt.

De tror att jag kommer att lägga av efter några veckor.

Jag vill visa att de fel.

Fast innerst inne tror jag att de kommer får rätt.

Igen!

Hur ska jag tänka för att inte ge upp?

Marvel

 

Olof Röhlander:

Dina kollegors tvivel kan bli en drivkraft för dig.

Men du behöver även något mer. Inte bara press utifrån.

Jag tänker på de tre M:n:

Minsta Möjliga Motstånd!

Din träning ska vara enkel och lätt att göra.

Då ger du inte upp lika lätt.

Tänk att du ska vilja hålla på med samma träning om ett år.

Går du ut för hårt finns det risk att du ger upp efter ett tag.

Träning ska vara lika med lust och glädje.

Tänk på detta sätt så kommer du att lyckas!

 

Hur bryter jag en ond cirkel av stress?

Jag har tränat i tre år.

Men jag har svårt hinna träna regelbundet.

Jag har för mycket att göra. Jag stressar upp mig och får huvudvärk och migrän.

Dessutom blir jag förkyld ofta.

Då kan jag inte träna vilket leder till att jag blir ännu mer stressad.

Hur ska jag hantera det här problemet?

Hur kan jag tänka för att minska stressen och kunna träna regelbundet?

Tjej som är sugen på att träna

 

Olof Röhlander:

Du känner att du har för mycket att göra. Och då hinner du inte träna.

Tankarna på detta gör att du känner dig stressad.

Jag skulle vilja råda dig till att försöka lugna ner dessa tankar.

Du hittar bra övningar runt att minska stress-tankar om du googlar på ”verktyg för minskad stress”.

Vad gäller det här med att hitta tid för träning tänker jag så här:

Det finns många personer som har fyllda scheman men som ändå hinner träna.

Träning är viktigt för dem. De vill helt enkelt mer. Och då hittar de tiden.

Fundera på hur det är för dig. Vill du verkligen träna?

Mitt råd är då att du sätter träningen högre upp på din att-göra-lista.

Du måste helt enkelt värderar träningen högre.

Då kommer du också hitta tiden.

Och din stress minskar.

Gör ett försök! Det finns mycket att vinna på detta.

Varmt lycka till!

 

Hur ska jag komma i gång med träningen?

Jag är en tjej på 16 år.

Jag vill gärna börja träna fast helst inte på gym.

Jag tänker ofta att jag ska börja springa.

Men det blir aldrig av.

Jag sitter mest hemma i stället.

Hur ska jag göra för att bli peppad att börja träna?

Och vilken sorts träning ska jag göra?

Soffpotatis 

 

Olof Röhlander:

Sluta med tänka på dig själv som en soffpotatis.

Du kanske har varit det tidigare. Men nu är du ju på gång.

Ett vanligt fel man gör att vänta på att man ska vilja träna.

Det fungerar oftast inte på det viset.

Jag föreslår att du bara bestämmer dig.

Ta på dig träningskläderna och spring ett varv runt kvarteret.

Det behöver inte vara längre än så i början.

Nu handlar det om att bygga upp en rutin.

Det finns risker med att sätta i gång för hårt.

Du kan bli skadad.

Eller så blir det för stor förändring.

Det är lättare att göra något som inte känns för jobbigt att göra.

 

Mitt tips är alltså:

Vänta inte på att du ska vilja träna.

Viljan kommer när du börjar röra på dig.

Börja med något lätt. Öka inte nivån för snabbt.

Ett annat tips är att du laddar ner min PeppApp.

Den är gratis.

Ett av spåren i appen heter ”Innan träningen””

Det kommer att få igång dig.

Följ gärna Paolo Roberto på Instagram.

Han lägger upp bra råd för träning.

Kom ihåg att du inte längre är en soffpotatis.

Du är numera en tjej som gillar att röra på sig.

Varmt lycka till!