Friskis&Svettis

Friskis fyller 40

Grattis svettigaste födelsedagsbarnet! Häng med på en träningshistoria som sträcker sig från 1978 fram till i dag.

1970-talet
Friskis träningsfilosofi spirar

Friskis&Svettis startar med Johan Holmsäter i spetsen och därmed gör jympa med j entré i träningsvärlden. Med träningsfilosofin att det är roligt att röra sig tar Friskis undan för undan 70-tals-Sverige med storm – ledord som ”glädje” och ”spontanitet” känns nytt och fräscht. Träning som tidigare ofta varit kopplad till tävling och prestation utmanas av Friskis tanke om glädje, njutning och avspänning.

Friskis kallas träningen som är anpassad för den som av olika anledningar inte kan träna fullt ut. Här finns vattenjympa och det något senare tillskottet ryggjympa. Svettis består av jympa i tre nivåer: lätt, medel och intensiv. &-tecknet slussar mellan anpassade pass och det ordinarie träningslivet – du ska kunna träna hela livet.

 

1980-talet
Jympan får konkurrens

Friskis&Svettis spränger sig fram genom 80-talet med ett ökat antal föreningar, medlemmar och pass. Med jympans filosofi och uppbyggnad som bas tillkommer massor av passvarianter: nackjympa, kom-i-gång-jympa, trasseljympa, vänta-barnjympa, familjejympa, styrkejympa, stretchjympa …
För den som vill kombinera jympa med löpning finns jogging på lätt-, medel- eller intensivnivå. Vill man umgås utanför träningsgolvet går det bra att hänga med på en rad friluftsaktiviteter, som skidor, segling och windsurfing.

Det uppstår två läger i tränings-Sverige, de som jympar och de som går på workout. Skillnaden aktiviteterna emellan ägnas ett helt reportage i Friskispressen år 1983 och skribenten konstaterar: ”De som bäst kan tillgodogöra sig denna stretching-gymnastik (workouten, reds anm) på RÄTT sätt är kvinnor mellan 18 och 40 med en säker kroppsmedvetenhet, mjukhet och egen motivation att träna.” Tvärtemot Friskis för-alla-filosofi alltså. ”Rolig motion får inte vara ett privilegium för den unga, friska, utan måste också finnas för den som är överviktig, otränad och fyllt 50”, slår Friskis grundare Johan Holmsäter fast i en krönika i Friskispressen 1981.

Och så får Friskis&Svettis ett svart får. Han heter Lasse Twetman och är dåvarande verksamhetschef i Friskis&Svettis Malmö. I slutet av 80-talet startar han Friskis första gym, utan rörelsens eniga godkännande. Att träna ensam och lyfta hantlar är inte bara asocialt, det anses också kroppsfixerat. Friskis ska vara rörelse i grupp och utan redskap, den egna kroppen räcker som belastning.

 

1990-talet
Styrkejymmet blir en succé  liksom ”jympa på cykel”

Trots den skakiga starten vinner gymmen mark inom Friskis under 1990-talets början. Att träna med hjälp av maskiner går under benämningen styrkejym och fler föreningar, bland annat Uppsala, Linköping, Göteborg och Stockholm hakar snart på.

Tanken är att styrkejymmet ska vara ett komplement till jympan, där kan man träna de muskler man inte så lätt kommer åt på träningsgolvet.

Just när rörelsen hämtat sig från ”gymchocken” sticker Lasse Twetman ut hakan igen. I slutet av 1990-talet är han och kollegorna i Friskis&Svettis Malmö först ut med att erbjuda sina medlemmar spinning. De första spinningpassen är lite som ”jympa på cykel”, till exempel ingår armhävningar mot spinningcykeln. Spinningen tar Friskis medlemmar med storm.

 

2000-talet
Asien influerar och jympan går sin egen väg  

Under decenniets första år lockas svenskarna av Asien och vi äter sushi som aldrig förr. Samtidigt får Friskis träningsutbud en ny familj av pass med förnamnet Ki. Ki är japanska och betyder kraft. Först ut är Ki jympa, ett pass inspirerat av asiatiska träningsformer. Senare utökas Ki-familjen med fokuserade Ki balans, attitydsfulla Ki box och lugna Ki yoga.

När Friskis går in i 2000-talet finns det runt 40 varianter av jympa. Men snart byter trixjympa namn till aerobics. Det tillkommer nya pass i utbudet som bygger på samma välgrundade träningsfilosofi, men de är inte längre uppbyggda med jympans upplägg och rörelser som mall. Nu kommer Skivstång, Core, Step och Cirkelfys.

Och så valsar danspasset in på Friskis träningsgolv, ett efterlängtat mellanting av jympa och areobics men utan styrka och inräkning av åttor i olika block.

Fusion och funktionell träning är heta ord i träningsvärlden: Att smälta samman olika träningsformer eller träningskvaliteter i ett och samma pass och träna på det du behöver för att orka med fysiska utmaningar i övriga livet. Under decenniets sista år konstateras i en artikel i Friskispressen att ”det var ju inget nytt, det har Friskis&Svettis gjort sedan 1978”.

 

2010-talet
Träningen är personlig, mjuk – och tillfällig 

Nu släpper Friskis in den personliga träningen på anläggningarna. Pass som HIT och Cirkelgym tillkommer i utbudet. I gymmet är crossfit en tung trend.
För att komplettera den tuffa träningstrenden lanserar Friskis de lugnare och återhämtande passen i Soft-familjen, exempelvis Jympa soft och Dans soft.
”I en hård värld behövs mjuk träning” konstaterar träningsutvecklaren Tina Uppfeldt i en intervju i Friskispressen 2013.

För att möta de allt snabbare uppkomna träningstrenderna lanseras Limited edition-pass, pass på tillfälligt besök i träningsutbudet.
Styrketräningen i Friskis gym fortsätter att växa och är, sett till besöksfrekvens, större än gruppträningen.

Friskis erbjuder i dag ett 80-tal träningsvarianter men Jympan – the original and the best – är efter 40 år fortfarande ohotad på gruppträningstoppen.

Text: Madeleine Carlsson