Träningsprogram

Ge dig ut Offroad

Våga skita ner dig, tåla stryk och orka en trästock på axeln. Hitta en glänta, en skog eller en park, ta med minst en kompis ut i det fria och träna Offroad. 

 

Här är övningar som du kan ta med dig ut i naturen

 

Det regnar och blåser den torsdagmorgonen då F&S Riks har ett pressevent för att presentera nyheten Offroad. Instinkten hos de flesta är att ta skydd inomhus och kupa händerna kring en varm tekopp.

Men för F&S Riks är skitvädret ett toppenväder.

– Perfekt! Nu blir det ännu bättre känsla! lär en av de som leder Offroad  ha sagt vid sextiden på morgonen.

Det är ett knippe ombytta och morgontidiga pressmänniskor som har grundat med en smoothie för att orka lyfta däck och bära varandra i uppförsbackar i regnblåsten. På Offroad är man utomhus och kör i grupp, som på Cross. Men på Cross varvas löpning med styrkeövningar som armhävningar, plankan och knäböj. På Offroad är det inte alls tydligt vilka muskler som jobbar. Och det är det som är meningen.

– Det är inte viktigt vilka muskler man tränar. Utan det är känslan som räknas på Offroad. Man ska bära varandra, lyfta stockar och lösa uppgifter som ett team. Man ska ha kul ihop och efter passet känna ”oj, har vi tränat också”, säger Magnus Strömberg på F&S Riks.

Ett Offroad-pass är 60–75 minuter och man ger sig oftast ut på en snitslad bana rakt ut i oländig terräng. Glöm allt vad vägar heter!

Träningsbloggaren Sara Rönne som testade Offroad tycker inte att det är Friskis&Svettis fel att hon var rädd att sätta händerna i gruset.

– En glasbit i handen är det sista jag behöver inför 60 mils cykling till Åre dagen därpå. Inte heller behöver jag få ont i knäna av att göra grodhopp i utförssluttning i morgonvått gräs. Det var ett härligt pass, om än feltajmat för mig personligen, skriver hon på traningsgladje.se.

Sara Rönne sätter fingret på hur skitigt och tufft Offroad faktiskt är. Är du rädd om händerna – kör med handskar. Att vara helt otränad funkar inte men du behöver inte heller vara vältränad. Men var stryktålig. Ledarna skriker ut order som ”ner, upp, spring, kräla, åla!”. Det kan låta hårt men tydligheten behövs för att alla ska höra. Känslan är ändå att man är ett team, har kul och löser uppgifter tillsammans.

Ta med Friskispressens träningsprogram och en kompis – ut i terrängen!

Taggar