Träningsprogram

Intervallträning med boll

Nu kör vi intervaller med boll! Pt Jeanette Larsson visar övningarna som garanterat ger konditionsträning.

 

Här är 6 övningar som höjer pulsen

 

Här hittar du en lättläst version. Du kan också lyssna på reportaget:

Det finns mängder av bra puls­träning i grupp på Friskis. Men ibland finns skäl att träna kondition på egen hand. Här är intervallprogrammet med boll för dig som:
» inte vill jogga utomhus på vintern.
» är rädd att trilla av löpbandet.
» har ont om tid och vill få effektiv träning på få minuter.
» vill variera din vanliga träning.

Du kör intervaller i sex olika övningar, som du gör i två eller tre varv. Pt Jeanette Larsson visar övningarna med en crossfitboll. Det funkar också bra med en medicinboll som du hittar i gymmet eller en annan lätthanterlig vikt på 3–4 kilo.
Pulsen kommer att öka rejält när du använder hela kroppen och engagerar stora muskelgrupper samtidigt. Den extra vikten gör det roligare och utmanar ditt flås ännu mer. Om du av någon anledning inte vill hoppa kan du anpassa övningarna så att de blir hoppfria.

Kombinera bollövningar med annan träning

Övningarna fungerar utmärkt som ett fristående, kortare, träningspass. Men du kan också kombinera övningarna med en annan typ av träning.
– Intensiv intervallträning som följs av elastisk rörlighetsträning, som Flex, är en perfekt kombination. Om du har tid för mer träning efter intervallpasset rekommenderar jag gärna träning som utmanar rörligheten tydligt, säger Jeanette Larsson.

Konditionsboost och muskelutmaning med bollen

Är du den som gillar att nöta i trekvart på konditionsmaskiner kan du använda de här övningarna som en kul variation. Passet är i första hand ett intervallpass som boostar konditionen, i andra hand får musklerna uthållighetsträning tack vare den extra vikten.
– Intervallpasset är effektivt. Förutom att få upp pulsen rejält tränar det också din styrka, uthållighet, koordination, stabilitet, rörlighet och balans. Det är träning för hela kroppen! Min känsla när jag kör passet är energi, kraft, glädje och lekfullhet! säger Jeanette Larsson.

Höj pulsen (mobilvänlig och lättläst pdf)

Eller som ljudfil

Text: Lena Ringqvist Foto: Mikael Gustavsen Övningsinstruktioner: Jeanette Larsson