Träningsprogram

Jympa loss!

Jympan är efter 35 år still going strong. Vi tipsar om hur du enkelt kan få ut ännu mer av Friskis klassiker.

Ett jympapass ska vara en härlig totalupplevelse. Det kan ske när energi, glädje, musik, rörelser och peppande ledarskap kombineras. Att det dessutom är bra träning blir en schysst bonus.
– Det är smart allroundträning kombinerat med rörelseglädje och det gör att många tycker att Friskis klassiker är den bästa träningen. I interaktionen mellan ledare och grupp kan det uppstå ren magi.
Det säger Nina Forsberg som arbetar med träningsutveckling av jympa på Friskis&Svettis Riks. Under de senaste åren har jympan genomgått vissa mindre förändringar, som lett till att jympan blivit ännu mer effektiv som träningsform.

Nina Forsberg
Nina Forsberg

I jympan har varje rörelse ett syfte

Jympan i alla dess olika varianter bjuder på mycket träning – på 55 minuter får du kondition, styrka, koordination och rörlighet. Med sina tempoväxlingar är jympan intervallträning som utmanar hjärtat. I styrkeövningarna jobbar du igenom alla större muskelgrupper. Rörlighetsträningen finns med genom hela passet och får extra utrymme mot passets avslutning.
– Ledaren har ett syfte med varje övning, säger Nina Forsberg.
Under ett jympapass finns ett stort utrymme att tolka och göra passet till ditt eget.
– Du behöver bara hänga på och kan anpassa träningen efter ditt utgångsläge och dagsform.

Öka medvetenheten – få ut mer träning

Hon menar att hänga på och härma en ledare ger en stor frihetskänsla. Samtidigt kan det finnas en risk att missa detaljerna som ger den önskade träningseffekten.
– Det är lätt att hamna i ett rörelsemönster och köra på så pass efter pass. Det kan därför vara bra att öka medvetenheten under passet. Hur sträcker du din arm?
Hur djupt går du i knäböjen? säger Nina Forsberg.
Här under kan du läsa mer om jympans beståndsdelar och om hur du med några enkla tekniktips kan få ut mer av träningspasset. Och framför allt – ha ännu roligare!


5 frågor för en framgångsrik jympakarriär

Hur ska jag tänka när jag väljer jympanivå?
Välj den nivå där du har marginal – det blir roligare och ger den bästa effekten. Jympa soft är den mest skonsamma varianten. Medel mixar tyngre och enklare moment och är för dig som är mer van att träna. Intensiv är rejält utmanande för dig som är vältränad.

När ska jag byta nivå?
När du inte är helt trött efter konditionssekvensernas slut, kan göra 5 sit-ups till i styrkan eller när du spontant gör medelpassets armhävningar på tå – då är du redo för en ny utmaning. Be ledaren om hjälp att hitta mer belastande övningar, välj en tuffare intensitetsnivå eller öka antalet pass per vecka.

Hur kan jag göra passet mer utmanande?
Här följer två sätt att få ut mer av träningen under passet:
1. Bana in rörelsen, ta i lite till så att du tar ut den ordentligt i hela rörelseomfånget. Det gör stor skillnad i effekt och trötthetskänsla.
2. Följ med ledaren i de olika energiväxlar som styrs av musiken. Det blir häftigt att exempelvis ladda i en vers och sedan få ösa på i en refräng. Testa nästa gång – det ger en häftig effekt i både rörelseutslag och påverkan på pulshöjningen.

Räcker jympa eller ska jag komplettera med annat?
Jympa är bra och allmän träning med kroppen som belastning. För mer specifik gruppträning, variera med exempelvis Cirkelfys eller Core (för fokus på uppbyggande styrketräning) eller Flex och Yoga (för mer rörlighetsträning och fokus) och löpning (för mer renodlad konditionsträning).

Jag har dålig koordination, klarar jag ett jympapass?
Enkelhet i rörelsevalet är en utgångspunkt i jympan. Sedan är det ju mer eller mindre utmanande för varje individ. Starta på basnivå där det ges mer tid för varje rörelse. Låt sedan koordinationen komma allteftersom du jympar – träning ger färdighet.
Blir det för trixigt med rörelser med både armar och ben – skippa armrörelserna i början.

Här är 8 rörelser du ofta möter på jympan (ladda ner pdf)

Läs mer om hur jympan är uppbyggd

Taggar