Träningsprogram

Frivändning så gör du

Friskispressens fotograf Mikael Gustavsen tävlar i tyngdlyftning.
Här visar han hur du utför en korrekt frivändning med stöt.

Du behöver vara någorlunda vältränad, rörlig och noggrann med tekniken när du ger dig på en frivändning med stöt. Ha gärna en kompis med dig eller ta tag i en tränare som kan tekniken. Bana in rörelsen med en träpinne – men gå snabbt vidare till skivstången.
– Till en början finns en poäng med att använda ett kvastskaft, för att få in rörelsen. Men det svåra med en träpinne är att den är för lätt. Du får ingen känsla för när skivstången blir tyngdlös i luften, vilket är nyckelmomentet i själva frivändningen, säger Mikael Gustavsen i studion när han för ovanlighetens skull står framför kameran och inte bakom.
När skivstången är tung kommer du uppleva millisekunden i frivändningen när skivstångens färdriktning är uppåt och du släpper, vänder ditt grepp och ”dyker” in under stången för att greppa den i det viktlösa momentet.
– Du får en aha-känsla när stången blir viktlös. Första gången det lyckades för mig, kände jag ”wow, jag behöver inte ta i så jag spricker”.

Det var 2014 som Mikael Gustavsen anmälde sig till sin första tävling i tyngdlyftning, efter att ha tränat crossfit i några år och upptäckt att han hade talang för och tyckte det var kul med tyngdlyftning. Som bäst vann han ett distriktsmästerskap i 77-kilosklassen. Hans personbästa i frivändning med stöt är 118 kilo.
– Man tränar styrka och explosivitet på ett sätt som är svårt att hitta i andra övningar. Det man behöver tänka på är att också träna rörlighet. Det är många som inte kommer ner i en djup knäböj, vilket är nödvändigt när man gör fri­vändningar.
Mikael Gustavsen vill också tipsa om att hitta en tränare på Friskis som själv kör frivändningar – ofta.
– Då får du hjälp med att finslipa tekniken så att du inte skadar dig.
För att lyfta tungt måste du aktivera rätt muskler i rätt läge. Här kan en tränare vara dina ögon, men Mikael Gustavsen har också andra tips.
– Filma dig själv snett framifrån med mobilen. Hittar du ingen tränare finns många bra instruktioner på Youtube. När du fått in tekniken, filma dig själv i slowmotion, det är en enkel knapptryckning på de flesta mobiler. Kolla om du börjar dra med armarna för tidigt, om du tappar ryggen, eller om du är spänd i armarna, vilket man inte ska vara.
Bra komplementövningar är knäböj och rörlighetsträning som Flex. •

TYNGDLYFTARE. Genom crossfitträningen upptäckte Mikael Gustavsen att han hade talang för, och tyckte det var kul med, tyngdlyftning, och han började tävla 2014. Som bäst vann han ett distriktsmästerskap i 77-kilosklassen. Hans personbästa i frivändning med stöt är 118 kilo.

Träningsprogrammet kör hårt!

Text: Lena Ringqvist Foto: Mia Drakenberg/Mikael Gustavsen