Träningsreportage

Klä dig smart för vinterns löpning

Med bra utrustning löpning på vintern en ren njutning. Här får du tips om hur du klär dig för träning i kyla.

En nyckel till att löpning på vintern ska bli njutbar är att klä sig enligt lager på lager-principen. Då transporteras fukt bort samtidigt som värmen hålls kvar. Plus att du lätt kan justera temperaturen under gång. En tumregel: är du varm redan vid starten kommer du definitivt att bli för varm under löppasset.
Här tipsar Mikael Soto, löpledare i Friskis Karlstad, om smart utrustning för vinterns löpning och annan uteträning:

Kroppen

Är det rejält kallt ute är grunden tre klädlager – underställ, mellanlager och ytterlager. Är det bara någon enstaka minusgrad kan du skippa mellanlagret.

*Underställströja: Släpper igenom fukt, men är varm och torr mot kroppen. Ull är ett bra material.

*Mellanlager: En långärmad funktionströja som ger värme, exempelvis en tunn fleecetröja.

*Ytterlager: Någon typ av skaljacka som står emot vind och lättare nederbörd.

Det kan vara skönt om något lager har en högre krage eller om du har en buff att dra upp.

Benen

Vinterfodrade tajts står emot vind och lättare nederbörd. Vill du inte investera i det, kan du testa med vanliga löpartajts med en tunnare långkalsong eller underställ under.

Händer

Välj gärna varmare vantar i funktionsmaterial som transporterar bort fukt från händerna. Annars blir de lätt kalla.

Huvud

En tunnare mössa är skön att ha för att klara kyla och vind. Mössan bör vara i funktionsmaterial för att bli av med fukten som kyler.

Ansikte

En buff brukar räcka att dra upp över mun och näsa vid riktigt kyliga dagar. Om du har problem med luftrören finns speciella luftvärmare att köpa på exempelvis apotek.

Fötter

Skor: Det finns olika löparskomodeller med dubbar eller grövre sulor i och vattenavvisande material som svarar mot vinterns krav. Många tycker att det fungerar att springa i samma löparskor året om och i stället eventuellt ha lösa löparbroddar att spänna på skorna i perioder när halkan slår till.

Strumpor: Fötterna kan bli kalla även om de jobbar under löpning. Dessutom blir de lätt blöta av snö och slask. Välj gärna en längre strumpa, exempelvis i någon ullvariant.

Övrigt

*Reflexer och reflexväst: Se till att du syns, även om du mest är ute i bilfria terrängspår. Det är bra att synas även för personer på exempelvis mountainbike eller till häst.

*Pannlampa: Bra för dig som vill springa mer fritt och inte vara beroende av elljusspår.

*Mobiltelefon och/eller löparkompis: I kylan är du mer utsatt ifall olyckan skulle vara framme när du är ute på ett långpass.

Löpning på vintern – tiden att utvärdera tekniken

Vinterunderlag ger en bra chans att slipa på din löpteknik. Här är två saker som avslöjar ditt löpsteg.

Spagatvarning. Alla halkar förstås om det är riktigt halt, men glidet kan vara ett tecken på att du tar för långa steg. Med små korta steg och med fotisättning rakt under kroppen fungerar löpningen ofta bra, även på is. Däremot kan löpningen bli spänd på vintern och du kan märka av träningsvärk på oväntade ställen. Det är vanesak, du blir ofta mer trygg med tiden.

Skumpande pannlampa. Även en pannlampa kan avslöja löptekniken. Om den mest studsar runt kan det bero på en stötig löpstil med för mycket svikt uppåt/neråt istället för framåt.

Källa: Mikael Soto, Friskis Karlstad

Vill du träna på din löpteknik? Friskispressens webbkurs Bli en bättre löpare kan hjälpa dig!

 

 

Taggar