Man står i en trepunktsplanka med en arm i marken
Träningsprogrammet som ger resultat – på en kvart!
Träningsprogram

Maxa din träning på en kvart

Hemma, utomhus, på Friskis eller i ett hörn på jobbet. Oavsett var  – ge allt du har i 4 övningar i 15 minuter!

Starta en tidtagare och kör igenom programmet. Kolla hur lång tid det tog och skriv ner tiden så att du minns den om fyra veckor. Då ska du nämligen ta tiden igen på exakt samma program. Du bör ha blivit snabbare!
Känslan kommer också att vara annorlunda. Du kommer att ha blivit starkare, ha bättre uthållighet och bättre flås.

Träning för dig som är van

Det du behöver göra för att uppnå detta är att köra programmet tre gånger i veckan, med rätt teknik.
– Kom ihåg att sätta kvalitet före kvantitet. Det är noga med att utförandet och tekniken sitter som en smäck för att undvika skador, säger Jonna Rosenkranz, Friskispressens träningsexpert som har satt ihop träningsprogrammet.
Övningarna är tänkta för dig som har tränat ett tag eftersom det är ett tufft program. Men om du är nybörjare och ändå vill testa kan du göra färre repetitioner och sänka intensiteten. Öka sedan långsamt vecka för vecka så att du bygger hållfasthet i kroppen.
Programmet ger dig en uthållig, atletisk kropp, tränar din spänst och pulsen går garanterat upp. Du får mycket träning på kort tid – en maxad kvart helt enkelt!

Arne Tammer är inspirationskällan

”Ge mig en kvart om dagen … och jag ska ge dig en ny stark kropp”, sa Arne Tammer som var en ikon och föregångare inom styrketräning. Redan på 1940-talet började Arne Tammer förespråka styrketräning, och han hade 400 000 brevkurser i ämnet.
Han menade att om man tränade regelbundet flera gånger i veckan, även om det bara var i 15 minuter, kunde man få en stark och frisk kropp med hjälp av enkla styrkeövningar hemma.
– Tack Arne, för det du gjorde för folkhälsan! Jag har här följt i ditt spår och satt ihop ett program som man snabbt gör på en kvart, säger Jonna Rosenkranz.

Kör passet tre gånger i veckan

Programmet är uppbyggt av fyra stycken huvudövningar. Var och en består i sin tur av flera sammansatta övningar. De fyra övningarna gör du i två varv.
Och som sagt, gör programmet tre gånger per vecka i en månad. Sen tar du tiden på dig själv igen!

Ladda ner det maxade träningsprogrammet, lycka till!

Text: Lena Ringqvist, Jonna Rosenkranz  Foto: Mikael Gustavsen  Träningsprogram: Jonna Rosenkranz