Olof Röhlander
Intervjuer

Olof Röhlander hjälper dig att bli en livsnjutare

Bli en livsnjutare. Biter du ihop måndag till fredag för att sedan blomma ut som fullskalig livsnjutare under helgen? Olof Röhlander vill få oss att leva –
och njuta
– 7 dagar i veckan i stället för 2.

Stora fönster vetter ut mot Gamla stan och det Kungliga slottet. Fåtöljerna är bekväma, servicen oklanderlig och kaffet är perfekt. Det är här, i den fashionabla Cardierbaren på Grand hotel i Stockholm, som föreläsaren och författaren Olof Röhlander föreslagit att vi ska ses för en intervju på temat livsnjutning.

För det är just så han menar att man kan bli mer av en livsnjutare, utan att göra avkall på prestation och resultat.

– Kaffet här kostar inte mycket mer än någon annanstans. Så om man ska ha ett möte, varför inte ibland ha det på en sådan här plats, säger han med en gest som fångar in utsikten, den internationella atmosfären och ångan från kaffekoppen.

Olof Röhlander, som du möter som Friskispressens motivationsexpert i varje nummer, har precis kommit ut med en bok på temat att njuta mer av livet. Att skriva boken låg nära till hands, han anser sig vara född livsnjutare.

– För mig är det meningen med livet. Vad ska alla strävanden, uppsatta mål och uppoffringar leda till annars? Hur ska man motivera sig om inte njutningen finns med i livet?

För Olofs egen del är njutning att ha fria tidsytor. Att veta att han har en morgondag utan tider att passa gör att njutningen startar redan kvällen före.

– Jag ser också till att ha saker att se fram emot i närtid. Som i kväll – jag har bokat ett bord för en person, studerat restaurangens meny, valt vilken bok jag ska ha med mig.  Jag njuter även av förväntan inför en trevlig kväll. Att sätta på lite skön musik och klä upp mig inför att gå bort eller ha gäster.

Att ha saker att se fram emot är positivt, men Olof betonar vikten av att fläta in njutningen när vardagen ter sig som gråast. Att satsa all njutning på en veckas medelhavssemester ett halvår bort är vanskligt, menar han. Blir det något knas med hotellrummet, om partnern surar eller om stranden inte var så lång som reseföretaget gett sken av, byts lätt all uppbyggd förväntan mot besvikelse.

Han inser att det kan vara svårt att njuta helt och fullt av en tisdagsmorgon när barnen vägrar klä på sig och tiden för morgonmötet närmar sig med stormsteg. Men kanske kan man ändå hitta guldkornen? Stunden du väcker ett sängvarmt barn, eller av tiden efter lämningen då du sitter på bussen? Han råder också till att uppmärksamma småsaker av positiv karaktär.

– Fira oftare. Låt den virtuella champagnekorken smälla oftare. Det handlar om att leva, inte bara överleva, säger Olof.

Är tisdagsmorgnar för svårnjutna råder Olof oss att starta med de situationer som faktiskt är enkla.

– Det är inte ovanligt att föräldrar som är ute på restaurang utan barn bara oroar sig för hur det går hemma. Om ni har en trygg barnvakt, oroa er inte och känn inte dåligt samvete. Njut i stället!

Olof tror att många missar tillfällen att njuta på grund av att de inte riktigt vet hur man gör. Livsnjutning är inget någon lär oss. Vi måste lära oss själva. Dessutom menar han att vi ”avskaffat” döden. I dag är allt för evigt – allt kan vi göra i fram-tiden, i helgen, när vi har semester, när vi byter jobb, när barnen blir större.

– En del blir livsnjutare med stigande ålder, när man inser att tiden faktiskt är begränsad. Då slutar man tänka att ”det gör jag senare” och njuter av de tillfällen som ges, säger han.

För de som behöver hjälpa njutningen på traven har Olof två enkla tips: att addera mera mmmm och aaah till livet. Ett mmmm när du hugger in på lunchen kommer att förstärka både smaken och känslan. Ett aaah när du sätter dig till rätta på kontorsstolen signalerar till dig själv och andra att det är här du helst
vill vara just nu. Självbedrägeri säger några – livsnjuteri säger andra.
Vad säger du? 

För många är träning höjden av njutning. Men hur får man flyt i träningen om man inte tillhör den skaran?

Det finns tre sorters njutning, menar Olof Röhlander. Det är att längta efter att få göra något, att få genomföra det och sedan att ha upplevelsen i minnet. De saker som ger oss en så lång njutningsupplevelse kommer vi att söka upp igen, menar han. 

För vissa är träning ren och skär njutning. Man längtar efter att få knyta träningsskorna och kränga på sig tajtsen, njuter sedan av att hjärtat pumpar och svetten lackar, toppat av den sköna känslan i kroppen efter passet.

– Att hitta alla tre sorters njutning i träningen kommer definitivt underlätta för att skapa en långsiktig vana. Fundera över hur många ”njutningar” träningen uppfyller för dig. Om du inte får full pott just nu, vad skulle kunna göra att alla tre uppfylls?

Olof tror att många ger upp innan träningen har fått en chans att bli en njutning. Det tror han bland annat beror på en inre dialog om huruvida man ska träna eller inte när det regnar, är måndag eller man inte får med sig kompisen.

– Du vaknar och tänker ”i dag ska jag kanske träna”. Ordet ”kanske” lämnar utrymme för många utvägar och omvägar. Bli mindre vag i dina föresatser. Om du vill träna – kör fullt ut. ”I dag ska jag träna och det kommer att ske på corepasset som börjar klockan 18.30.”

När det gäller träning som njutningsmedel tycker Olof att man bör ha lite is i magen.

– När du fått rutin på det du tyckte var jobbigt eller tråkigt kan det hända grejer som förändrar din inställning. Bara för att något inte är njutbart direkt, behöver du inte lägga ner projektet.

Alla har olika saker som ger inspiration till att träna. För vissa kan träningsbloggare eller träningsprofiler i sociala medier sporra till att testa nya saker, träna oftare eller till att ta i mer. Andra blir mest stressade av rapporter från andras löppass klockan 6.30 i spöregn och selfies på definierade muskler efter rekordlyft i gymmet.

Olof, som tittar på fenomenet ur ett livsnjutarperspektiv, tycker att man ska känna efter vad sociala medier har för inverkan.

– Om du kan inspireras utan att jämföra dig, fortsätt. Men känner du mer frustration än fascination över andras chiapuddingsfrukostar och intervallpass – avfölj personen eller gå ur helt, säger han. 

Olof Röhlanders 5 tips för att bli en livsnjutare

1. Skapa fler av dina bästa stunder
Vilken är din bästa stund på dagen? Vad gör den så bra? Hur kan du få in ännu fler sådana tillfällen i ditt liv?

2. Förläng njutningen
Planera in upplevelser som innehåller tre sorters njutning – förväntan inför att göra något, lyckan att få genomföra det och glädjen att minnas det efteråt.

3. Låt tiden stanna
Vid vilka tillfällen i privat- och arbetslivet önskar du att tiden kunde stanna? Analysera varför det känns så och se om du kan tillföra fler av dessa tillfällen.

4. Vänta inte till pensionen
Planera och se fram emot resor eller andra aktiviteter att göra när du blir äldre och har mer tid och frihet, men tänk på att livet kan ändras. Det kan vara så att det du har nu, har du kanske inte då.

5. Hjälp njutningssinnet på traven
Ska du göra något kul? Addera det som ytterligare kan förstärka njutningen. Vad är det för dig – musik, blommor, tända ljus?

Text: Madeleine Carlsson Foto: Thron Ullberg