Friskis&Svettis

På ständig spaning

HÄR HITTAR DU EN LÄTTLÄST VERSION

Sedan starten 1978 har över hundra olika träningsformer lanserats. Vi har frågat Tina Uppfeldt, en av Friskis tränings­utvecklare, hur idéerna till nya pass kläcks.

Nyfikenhet. Så summerar Tina Uppfeldt hur Friskis&Svettis Riks träningsutvecklare möter omvärlden. Och det nyfikna spanandet pågår ständigt, både inåt och utåt.
– Vi lyssnar på vad Friskis medlemmar och funktionärer vill träna och leda framöver. Statistiskt kan vi se vilka pass som går bra och vilka som dalar i intresse, säger Tina.

Att hålla koll på sin målgrupp är centralt, men det är också viktigt att veta vad som är på gång i omvärlden. Tina och de andra träningsutvecklarna riktar inte bara in sig på trender kopplade till träningsvärlden utan även strömningar som råder på ett mer övergripande plan.
– Vad händer i världen? Vad vill människor? Hur mår de? Vad drömmer de om? Vi kommer att påverkas av vår omvärld vare sig vi vill eller inte. Vår uppgift är att se om och hur Friskis kan möta trenderna.

Det finns även ett mer konkret sätt att ta pulsen på träningstrenderna – att besöka konvent och mässor med fokus på träning. Tina och hennes kollegor besöker regelbundet event i Sverige, Europa och USA.
– USA:s västkust är träningsvärldens Mecka, men även New York och London har seglat upp som trendsättande träningsstäder. Och vi ser att Asien kommer allt mer.
Förutom att besöka konvent gör de studiebesök på olika träningsklubbar, spanar in vad man gör – och inte längre gör – kring exempelvis träningsnavet Venice Beach i USA.
– Det som sker där kommer nå Sverige snabbt. Det sker en betydligt snabbare överföring nu, det tar inte längre fem år för en trend att nå hit.

När de är laddade med intryck från den inre och yttre världen kan själva träningsutvecklandet starta.
– Vi börjar enkelt med att föra ner våra iakttagelser på post it-lappar. Högt och lågt, ”vi ser att man använder musik så här” eller ”det verkar vara stort fokus på äldre”. Sedan försöker vi summera och läsa ut trender. Utifrån det kan vi diskutera hur vi inom Friskis kan hantera det vi ser, säger Tina.
Även om något ser ut att bli en stor trend betyder det inte att Friskis automatiskt kommer att haka på.
– För oss är det viktigt att inte svepas med i någon slags omvärldsstress, utan att ta ett steg tillbaka och fråga om det stämmer med Friskis värderingar. Om man har gjort en noggrann analys och medvetna val, då kan man stå för det man väljer och det man väljer bort.

En del i Friskis framgång har varit att det man gör passar för många. Tina tar utvecklingen av Friskis yogapass som ett exempel.
– Vi tog yogans kärna och hittade det som funkade utifrån Friskis förutsättningar, bland annat när det gällde rörelsernas komplexitet, ledarnas utbildning  och våra lokaler. Vi ville göra yoga tillgängligt för fler men ändå behålla känslan och kärnan.

Den spaning som utvecklingsgruppen senast genomfört har resulterat i åtta träningstrender. Årets träningsnyheter på Friskis (läs mer om både träningstrenderna och nyheterna på kommande sidor) är till viss del baserade på dem.

Bland annat kan man se ett fortsatt stort intresse för högintensiv träning samtidigt som en träna smart-trend seglar upp.
– Träning i roddmaskin är ett bra exempel på träning som kan vara tuff men som samtidigt är skonsam. Vi har länge varit sugna på att utveckla rodden och nu kändes tajmningen rätt. Därför lanserar vi nu ett pass där man ror i roddmaskin i grupp, säger Tina.
Den högintensiva men uppbyggande trenden möts även i årets limited edition-pass Skivstång maxa.

Dansen har gått igenom en större och genomgripande förändring och det är resultatet av en spaning inåt i Friskisrörelsen. Tanken har varit att täcka upp behovet för en bredare grupp, både när det gäller koreografi och fysisk utmaning.
– Friskis idé är rörelseglädje och i dansen möter man den i sin renaste form. Det hoppas vi att fler ska få chansen att uppleva, säger Tina. 

 

Ro i grupp, lyft tungt eller dansa fritt, kraftfullt eller med känsla för detaljer – här är alla årets spännande träningsnyheter!

Skivstång maxa
Lyft tungt


Vad: Skivstång maxa hämtar inspiration från bland annat styrkelyft och tyngdlyftning. Passet inleds med en noggrann uppvärmning och det är extra stort fokus på tekniken.

Passet består av tre delar där du med olika metoder utmanar musklerna, hela tiden med ledarens guidning och peppning. Det är tungt, explosivt, flåsigt – ja, maxat på alla sätt. För dig som har tränat en del själv i gymmet förut eller gått mycket på Skivstång eller Cirkelfys och är sugen på att träna på ett nytt sätt.

Så tycker de som testat:
”Som en upphottad form av Skivstångspasset. Kul med en tvist på ett pass som funnits länge.”
”Här går det att kötta på, men du behöver ha teknikkoll. Och pannben.”
”På vanlig skivstång ska du orka alla repetitionerna, här är det bra om du inte orkar för då har du maxat.”
Tre nyckelord:
Tungt, teknik, högintensivt.


Rodd och Rodd soft
Ro i grupp

Vad: Upplägget och tekniken är enkel – du hittar din roddmaskin och så ror du. Tillsammans med de andra i gruppen ror du ihop olika intervaller, med varandra, mot varandra och dig själv. Du bestämmer motståndet och därmed dagens utmaning för just dig. Passet startar med en uppvärmning för att hitta roddtekniken. Sedan följer tre block plus en slutkläm där det finns möjlighet att ge järnet. Att ro i takt med andra ger en suggestiv känsla. Och en bonus – det går inte att göra ”fel”.

Det finns även en soft-variant med lite snällare intervaller och där man ställer sig upp och sträcker ut kroppen mellan varven.För dig som effektivt vill träna konditionen på ett uppbyggande sätt. Roddens rörelse är skonsam och utan slitage – men samtidigt kraftfull och engagerar hela kroppen.

Så tycker de som testat:
”Roddmaskinerna är placerade mitt emot varandra och att ro tillsammans känns peppande.”
”Det var kul att hänga med på displayen, att se hur långt man kommit.”
”Det blev som olika tävlingar, dels inom gruppen, dels mot sig själv. Men samtidigt inget krav på prestation eftersom du ställer in det motstånd som passar dig.”
Tre nyckelord:
Laganda, sportigt, konditions­träning.

 

Dans crescendo
Showtime!


Vad: Det här är lite som en danskurs, koreografin byggs upp från grunden och detaljerna kommer till under passets gång. Det blommar ut för fullt i passets crescendo – finallåten – då allt sätts ihop och slutligen sitter.  
För att ge en ständig utveckling tillkommer olika detaljer och moment under säsongens gång. Men du kan hoppa in när som helst under säsongen. För dig som gillar de klurigare delarna i aerobicsen bäst. Du älskar att leka med olika uttryck och att sätta de små detaljerna med fingrar och höfter.

Så tycker de som testat:
”Roligt och utmanande koreografiskt”.
”Första gången fokuserade jag mest på att få stegen rätt. Senare kan jag lägga till armrörelser och attityd mer fullt ut.”
”Ger utmaning för både kropp och hjärna.”
Tre nyckelord:
Show, koreografi, finess.

 

Step explode
Kraftfullt utan krångel

Vad: Ett kraftfullt danspass med stepbrädan i fokus. Det är högt tempo, explosiva övningar med snabba steg, på, över och runt brädan. Det är energiskt och glädjefyllt med tuff kondition och mycket power. Rakt och enkelt koreografiskt, den som vill kan verkligen hårdköra. Det finns även styrkemoment i passet. För dig som älskar dans men samtidigt också vill ha mycket konditionsträning.

Så tycker de som testat:
”Musiken utnyttjas till max, men det blir inte för mycket koordination. Musiken lyfter verkligen rörelserna och hjälper till när det är jobbigt.”
”Jag kan känna mig stel och ha svårt att släppa loss i dans, men jag var så trött och då bara släppte allt.”
”Svettigt och intensivt. Så jäkla kul, jag känner mig hög.”
Tre nyckelord:
Tempo, totalglädje, fullt ös.

 

Dans flow
Meditativ dans med flöde


Vad: Det här är ett danspass som mer fokuserar inåt än på exakta koreo­grafiska detaljer. Känslan varierar, men du rör dig i flöden och du får möjlighet att gå in i dig själv. Salen är nedsläckt för att förstärka den fria känslan.

Testa att dansa barfota och att ibland bara blunda och gå in i musiken, flödet och dig själv. Ledaren guidar under hela passet. För dig som gillar dans med friare rörelsemönster och att få tid att landa i sköna flöden.

Så tycker de som testat:
”Mindfulness i dansform.”
”Du är i det svepande flowet hela tiden, med mycket känsla och uttryck. Sååå skönt.”
”Det innehåller en del koordination, men flera sekvenser kommer tillbaka i olika delar så att man hinner bekanta sig med dem.”
Tre nyckelord:
Frihet, flöde, meditativt.

 Foto: Madeleine Carlsson  Foto: Tore Amundøy