Träningsreportage

4 steg till bästa träningsskorna

Är du core-fantast eller dans-diva? Nybörjare eller toppatlet? Utelöpare eller gymråtta? Tänk igenom följande fyra frågor och du får lättare att välja lämpliga träningsskor.

1 Vilken träning ska du ha skorna till?

Jympa. Till jympa med hopp bör du välja skor med bra stötdämpning både fram och bak, med viss tonvikt på bakre delen av foten. Skon behöver också vara stabil och stadig för att klara sidoförflyttningar, vilket till exempel löparskor inte är gjorda för. En bra greppsula är en annan viktig aspekt. Du vill inte halka i svettfläckar på ett intensivjympapass.
Sammantaget gör detta att bra jympaskor är lite stadigare och klumpigare än andra träningsskor.

Core, cirkelfys etc. Även här behöver skon ha en viss stötdämpning och stabilitet, men kraven är inte lika höga som på jympa utan du kan välja något smidigare skor. Det här är den typ av sko som skotillverkarna främst riktar in sig på. Väljer du en sko på måfå är därför sannolikheten stor att den har denna karaktär.

Danspass. Här kan du i ännu högre grad bortse från stötdämpningen och med fördel satsa på lättare, smidigare skor. Stadiga jympaskor blir lite otympliga och kan få dig att känna dig klumpig i dansens virvlar.

Styrketräning i gymmet. Här finns i princip inga krav på stötdämpning utan du kan välja vilka skor du vill. Ett undantag dock: Om du kör tunga lyft med fria vikter är det bra att ha en sko med stadig, men inte alltför hög, sula.

Konditionsmaskiner. På roddmaskiner, trappmaskiner, cross­trainers och cyklar kan du köra med valfria skor. Om du däremot springer på löpbandet bör du använda löparskor. Individuell utprovning är det bästa sättet att hitta rätt löparsko, eftersom flera olika faktorer, som fotens form och fotisättningen, påverkar vilken sko som är rätt val för just dig.

 

2 Hur är din egen form?

Valet av skor beror förstås också på hur träningsvan du är och dina egna förutsättningar och preferenser.
Om du har känsliga leder finns det skäl att använda stadiga skor även om du inte kör särskilt utmanande pass.

Är du skadebenägen, överviktig eller har problem med knän och leder är det också viktigt att du satsar på skor med bra stötdämpning.
Om du i stället är väldigt vältränad, och har en hög elasticitet och hållbarhet i senor och ligament kan din kropp tåla en hög belastning även om du bär nätta skor.

Om du är tveksam är det generellt sett bättre att välja en sko som har lite för mycket stötdämpning och stabilitet i förhållande till vad din kropp kräver, än att välja en som har för lite.

3 Hur gamla är dina skor?

Tänk på att träningsskor har en begränsad livslängd, framför allt vad gäller stötdämpningen. Går du på jympapass med mycket hopp och sidoförflyttningar 2–3 gånger i veckan, kan det vara lagom att byta skor vartannat år. Går du fyra gånger i veckan kan du behöva byta oftare. Går du bara någon gång i veckan kan skorna hålla i tre år.

De håller inte längre än så, inte ens om de är oanvända. Det beror på att materialet torkar ut med tiden, vilket gör att stötdämpningen inte längre fungerar. Köper du reaskor är risken därför stor att de är gamla och har kort livslängd kvar. I gymmet duger de, men inte på jympagolvet.

 

4 Känner du till skillnaden på ute- och inneskor?

Många har löparskor på sig på träningsgolvet i tron att de har skor för inneträning. Det är inte alltid lätt att se skillnad men det finns ett par tumregler.
Löparskor brukar ha svarta sulor eller åtminstone en svart del på sulan. Det beror på att materialet är utblandat med kol för att ge ett bra grepp i löparspåret. Vid inneträning kan dessa sulor ge svarta märken i golvet. Inneskor kan visserligen också ha svart sula men då är sulorna infärgade och ger inte märken i golvet.

En annan skillnad är att löparskor är mer ”uppnosiga” än skor för inneträning. De pekar uppåt i tårna för att du ska få ett bra frånskjut i löpsteget.
Butikspersonalen har inte alltid bra koll men om du söker skor för inneträning, ställ åtminstone kontrollfrågan: Det här är väl inte löparskor?

 

Tänk på: Vad som är ”rätt” i skosammanhang varierar. Dels beror det på dina fysiska förutsättningar, dels på vilken typ av träning du utsätter skorna – och din egen kropp – för.

Källa: Maria Kuperion, ortopedtekniker vid Gå- och löpkliniken reder Friskispressen ut vilka faktorer du ska tänka på när du väljer skor.

 

Text: Madeleine Carlsson Foto: Mikael Gustavsen