Kvinna som gör Plankan.
Här får du tekniktipsen som gör din Planka ännu mer stabil.
Träningsprogram

Sugen på coreträning?

Vi visar hur du får till gymmets stabilaste planka – och ger dig 5 bålutmanande varianter!

Plankan – så här gör du:
Sätt underarmar och tår mot golvet. Tryck ifrån mot underlaget så att skuldrorna aktiveras. Tänk att du drar in naveln mot ryggraden. Spänn rumpan. Sträva efter att hålla hela kroppen rak. Titta framför händerna.

Tekniktips:
» Placera armbågarna rakt under axlarna.
» Spänn hela kroppen. Du ska vara så stabil att om någon puttar dig skulle inget röra sig.
» När axlarna inte orkar vara stabila sjunker bröstet ner och axlarna dras upp mot öronen. Tänk därför på att trycka armbågarna hårt mot underlaget och samtidigt sänka ner axlarna.
» Det är lätt att tappa hållningen i svanken när det blir tungt. Då hänger ryggen ner som en banan. Avbryt, annars riskerar du att få ont i svanken.

Tips! Det är svårt att själv se om kroppen är i en bra position – gör övningen vid en spegel eller be en kompis ta en bild eller filma övningen så ser du tydligt vad som ska rättas till.

Övningarna hittar du här