Träningsprogram

Träna din ryggstyrka!

Stel i ryggen? Dags att träna! Här är 6 övningar som ger dig en starkare rygg och bättre hållning.

Låt oss inte be om en lätt börda, utan om en stark rygg, sade Theodore Roosevelt. Och den gamle presidenten hade förstås rätt: En stark rygg är bra att ha till mycket.
Ryggen är till för mer än att bara ligga på. Den hjälper oss ro ekan på sommaren. Den gör så att vi kan klättra i träd. Den hjälper oss med hållningen på jympapasset.

Glöm inte bort ryggen

Ändå är det lätt att glömma bort ryggens muskler i vardagen. Vi sitter vid skrivbord och skolbänkar. Vi jobbar framåtlutade vid köksbänken. Vi tränar bänkpress men glömmer ryggen.
Men slarvar vi med ryggträningen kan det leda till många problem, som framåtroterade axlar, stel rygg, dålig hållning, spänningshuvudvärk och skador.

Träna bort smärtan

Stelhet och värk i ryggen kan bero på ensidig och enformig belastning till följd av vanor och ovanor vi har till vardags. Känner man sig stel i ryggen är det ofta ett tecken på att man ska träna ryggen, inte vila den.
Träningen får positiva effekter snabbare än man kanske tror tack vare ökad blodgenomströmning i musklerna och snabbare nervimpulser.
Dessutom kan en starkare rygg ge extra stabilitet i övningar som knäböj, marklyft och bänkpress. Många som styrketränar har till exempel märkt att de blir starkare och stabilare i bänkpressen om de samtidigt tränar mer roddövningar för ryggen.

Text och träningsupplägg:  Anders Johansson  Foto: Mikael Gustavsen

Här är 6 bra ryggövningar 

Ryggstark

Knapp_lattlast Knapp_ljudfil

Här hittar du alla våra övriga träningsprogram