Träningsreportage

Träningsskorna – din kontakt med träningsgolvet

Onödig kostnad eller en smart investering? Friskispressens rehabexpert reder ut träningsskornas roll.

Jessika Törnblom Drangert är fysioterapeut och möter motionärer som fått se träningens baksida i form av olika typer av överbelastningsbesvär. Den typen av skador kan ha flera orsaker – fel träningsskor kan vara en.
– Jag har patienter som kommer med överbelastningsbesvär exempelvis på grund av att de tänkt styrketräna, men sedan springer länge på löpbandet i skor som inte alls är anpassade för löpning, säger Jessika Törnblom Drangert.
En del tänker inte på att olika typer av träning kräver olika typer av skor. Jessika Törnblom Drangert menar också att många inte heller är medvetna om vad träning i fel skor kan leda till.

Vältränade klarar belastning bättre

Att landa efter ett hopp under ett träningspass kan öka belastningen på knäleden med cirka 8 gånger din kroppsvikt. Varje steg under löpturen kan öka belastningen cirka 5 gånger.
Ett par träningsskor som är anpassade för träningsformens krav kan hjälpa till att ta hand om stötarna som uppstår, och stabilisera fötterna i steg och landningar.
Om inte skorna är bra måste muskler och senor ta hela belastningen. Är du vältränad och skadefri kan du klara det. Men är inte muskler och senor starka nog, eller om du har spår efter en tidigare skada eller någon muskulär obalans, kan överbelastningsskador uppstå.

Hur mycket våra knän, underben och fötter klarar varierar, men det finns helt klart personer som tål mer än andra. Att hoppa eller springa i undermåliga skor då och då utgör ingen större skaderisk. Men att ha dåliga skor under de flesta av dina träningstillfällen kan leda till problem.
Att gå in i en sportaffär och fråga efter ”en bra sko” fungerar inte eftersom våra fötter och övriga fysiska förutsättningar ser olika ut. En sko som fungerar bra för dig kan därför vara mindre bra, eller till och med riktigt dålig, för någon annan.

Fokusera på skons känsla

I sportaffärer finns ofta möjlighet till olika analyser av löpsteg och fötter med syfte att hitta rätt skor utifrån dina individuella förutsättningar, men Jessika Törnblom Drangert menar att det är hur skon känns på foten som bör fälla det slutliga avgörandet i skovalet.
– Det finns inte så mycket vetenskapligt stöd för att skor med till exempel pronationsstöd kan förebygga överbelastningsskador. Om man har känsla för sin kropp och har möjlighet att testa skorna, exempelvis på ett löpband, kan de flesta känna vad som är en bra sko.
Hon skickar med ett sista tips för den som är i skoköpartagen:
– Fokusera på hur skon känns i stället för hur den ser ut.

Text: Madeleine Carlsson

 

>>Vad är viktigt att tänka på vid skoköpet?
Att välja en sko som passar foten. Välj inte en för trång sko om du har breda framfötter. Välj inte heller en för bred sko för en smal fot. Då kan foten glida runt mycket i skon, viket leder till instabilitet.

>>Vad ska man tänka på när man har nya träningsskor?
Om det är en ny typ av sko, ge kroppen en rejäl invänjningsperiod. Utan invänjning kan man drabbas av överbelastningsbesvär.

>>Vad kan hända om jag har …
… löparskor på ett intensivjympapass?
Löparskor är byggda för löpning rakt fram och inte för sidledsrörelser. Det kan öka risken för stukningar. Om skon ”tvärnitar” i underlaget kan knät vridas, vilket kan ge en knäskada.

… inneträningskor på löpningen?
Det finns risk för överbelastningsskador i fot, knä eller höft om du är ovan att springa i den typen av skor.

>>Är någon fottyp mer skadebenägen än andra?
Enligt viss forskning verkar mycket höga fotvalv vara en fottyp som är mer utsatt än andra, men de vetenskapliga resultaten är något motstridiga. Över lag är forskningen och sportskoindustrin inte alltid överens. Exempelvis hävdar skotillverkarna att med bra skor kan många idrottsrelaterade problem förebyggas, men forskning har inte kunnat stödja det. Forskarna kan däremot se att de som redan har problem bör se över sina skor för att få rätt stöd eller inlägg.

>>Finns den optimala foten?
Nja, kanske inte, men det finns fötter som står pall för mer än andra. Det är svårt att säga vad det beror på.