Träningsprogram

Ge din träning ett lyft!

Vill du utveckla din gymträning med fokus på styrka, rörlighet, koordination och explosivitet?  Då kan det vara läge att inspireras av tyngdlyftning!

Här hittar du en lättläst version. Du kan också lyssna på reportaget:

Tyngdlyftning må ha bara två moment – ryck och stöt. Men de två momenten är å andra sidan som utsökta koncentrat av mångsidig och effektiv träning.
Helena Hugosson är PT på Friskis och tyngdlyftare med flera SM-medaljer på meritlistan. I PT-jobbet möter hon allt fler som vill ta sin träning till nya nivåer genom att inspireras av tyngdlyftare.
– Det är en tydlig utveckling i våra gymytor: allt fler strävar efter att efterlikna idrottare snarare än kroppsbyggare i sin styrketräning.

Tyngdlyftning kräver mycket av utövaren, både vad gäller rörlighet, teknik och koordination.
– Vid tävling är det små, små marginaler som avgör. Någon millimeters balansfel i foten kan fortplanta sig och leda till att stången hamnar flera centimeter fel. Det kan vara skillnaden mellan att klara och inte klara ett lyft.
Det finns med andra ord goda skäl att närma sig övningarna som Helena visar på de följande sidorna med försiktighet.
– Ta hjälp av en tyngdlyftningskunnig tränare, börja inte träna in felaktigheter utan gör rätt från början, råder Helena bestämt.

”Allt fler strävar efter att efterlikna idrottare snarare än kroppsbyggare i sin styrke­träning” Helena Hugosson
Samtidigt vill hon avdramatisera den bild som många kan ha av att tyngdlyftning är farligt och något som ”vanliga” gymmare ska undvika:
– Vi tränare låter aldrig en person utföra rörelser som inte är gynnsamma för kroppen. I början använder vi teknikstänger, vilket gör att man kan bana in rörelserna med låg belastning. Innan vi ökar svårighetsgraden, säkerställer vi att förutsättningarna finns hos den som ska utföra övningarna.
Ett bra steg att närma sig tyngdlyftningen är att börja med de tre hjälpövningarna som Helena visar på nästa sida. De bygger upp styrka och rörlighet i dina muskler och leder. Och de vänjer dig vid att balansera en skivstång med händerna sträckta över huvudet. Det är viktiga steg för att så småningom behärska ryck och stöt.
Text: Mattias Wising Bonde  Coach, övningstexter: Helena Hugosson   Foto: Mikael Gustavsen

Här är träningsprogrammet för tyngdlyftning