Träningsprogram

Ut och träna – 8 övningar för utegymmet

Låt naturen inspirera dig. Jogga till ett utegym – med Friskispressens träningsprogram nerladdat i mobilen!

 

Här är 8 övningar till utegymmet

Att träna ute är en växande trend. Allt fler upptäcker hur effektiv träningstiden blir när den börjar redan när du öppnar din ytterdörr.

Löprundan kompletteras av ett pass i ett utegym och ger en bra allroundträning. Kolla upp om det finns i närheten av dig – utegymmen blir allt fler.

Friskispressens träningsexpert Jonna Coleman har satt ihop och visar ett träningsprogram för utegymmet.

 

Lägg upp träningen så här:

Jogga gärna cirka 20 minuter som uppvärmning. För att hålla pulsen och värmen uppe under övningarna ska du göra dem utan vila emellan. Om du är nybörjare och precis har kommit i gång med träningen, så är två varv av övningarna ett lagom pass.

Om du har tränat ett tag och känner dig träningsvan är tre varv eller fler ett lagom pass. Prova att ta tid på varje varv.

Utegymmet passar för de flesta, men om man är lite kort i rocken kan det ibland vara svårt att nå upp till vissa redskap. En del övningar kan kännas för lätta, andra för tunga. Man får helt enkelt använda sin fantasi och kreativitet för att göra det bästa av de redskap som finns där just du är.

 

Text: Lena Ringqvist  Träningsprogram: Jonna Coleman  Foto: Mikael Gustavsen

Taggar