Lättläst

Bänkpressa din egen vikt

Öka lite under lång tid.
Då kan du lyfta din egen vikt i bänkpress.
Paola Johansson är svensk mästare i styrkelyft.
Hon är även individuell tränare i Friskis Borlänge.
Hon har satt ihop ett veckoschema med övningar.

Paola Johansson tränade metodiskt.

Det gav henne ett SM-guld i styrkelyft.

I styrkelyft ingår bänkpress, marklyft och knäböj.

 

Det var marklyftet som gav henne guldet.

Paola tog 112, 5 kilo i mark.

Hennes personbästa i bänkpress är 50 kilo.

Hon har 11 kilo kvar till att lyfta sin egen vikt.

Men Paola hetsar inte.

Hon låter lusten styra träningen.

 

För tre år sedan var Paola en vanlig motionär.

– Jag har alltid gillat utmaningar.

Men jag behöver inte hetsa fram ett mål eller vinna.

Jag fick en bra känsla för skivstången.

Det var pirrigt och kändes nästan farligt.

Jag ville vinna över stången, ler Paola.

Här är övningarna som gör att du kan bänkpressa dig egna vikt

BankpressSidan1

Text: Lena Ringqvist, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Foto: Mikael Gustavsen

Du kan också titta på filmerna som visar hur du tränar bänkpress.