Lättläst

Bli skidstark

Längtar du efter att åka längd?
Här är övningarna som gör dig stark i spåret.

Att åka längd är bra träning.

På köpet får du uppleva naturen.

Har du som mål att vara med i ett lång-lopp?

Då måste du börja träna i tid.

 

Gabriel Lindé är pt i Friskis Stockholm.

Varje år hjälper han de som vill bli tränade inför vinterns åkning.

– Hur du ska träna beror på vad du ska göra i spåret,

säger Gabriel.

Vilket upplägg som gäller varierar från person till person.


Men det är bra att satsa på tre saker.

1. God teknik på skidorna.

2. Bra flås.

Träna på rull-skidor.

Löpning och cykling ger också bra flås.

Träna överkroppen i staknings-maskinen.

3. Träna hela kroppen.

Men lägg krut på de muskler som är aktiva när du åker skidor.

 

Vilka muskler använder du när du åker skidor?

När du åker skidor behöver du vara stark i latissimus dorsi (muskel i ryggen).

Du bör ha starka muskler i magen för att kunna hålla kroppen stabil.

Det är också bra att vara stark i triceps.

Förutom detta ska du tänja dina höft-böjare.

De blir lätt strama när du åker skidor.

Åtta övningar som gör dig starkare i skid-spåret

Gabriel Lindé har satt ihop ett program inför åkningen.

Det fokuserar på de muskler som behöver stärkas och bli rörliga.

Följer du programmet får du ut mer av åkningen.

 

Börja övningarna med lätt belastning.

Då hittar du tekniken lättare.

När den sitter kan du öka belastningen.

 

Går du på Cirkelfys, Cirkelgym och Skivstång?

Tränar du denna typ av pass 2 gånger i veckan?

Då kan du göra de här övningarna som tillägg.

Kör dem en gång i veckan.

 

Tränar du bara uthållighet?

Då behöver du köra styrka 2 – 3 gånger i veckan.

Först då får du resultat som märks.

 

Ska du satsa på åkningen i vinter?

Då bör du köra styrka 2 – 3 gånger i veckan.

Och flås 2 – 3 gånger i veckan.

Här är övningarna som gör dig stark i skidspåret

Bli skidstark

Text: Madeleine Carlsson, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Foto: Mikael Gustavsen, Program: Gabriel Lindé.