Lättläst

Ät dig i toppform

Ingen vinner på att träna hårt och samtidigt äta för lite.

Du presterar sämre. Dessutom tar ditt skelett stryk.

Den som idrottar på elitnivå kan ha svårt att få i sig tillräckligt med mat.

Detta gäller även vanliga personer som tränar hårt och ofta.

AnnaMelin

Anna Melin är forskare vid Köpenhamns universitet.

Hon har studerat elitidrottare under flera år.

Hon har upptäckt att energi-brist i kroppen vid träning kan ha olika orsaker.

Ibland kan idrottaren lida av en ätstörning.

Men det är inte alltid så.

– Många män och kvinnor vill bli smalare och se mer vältränade ut.

Det är vanligt.

Inte minst inom olika idrotter.

Man äter nyttig mat och undviker socker och fett.

Samtidigt tränar man hårt och ofta.

Detta är inte så lyckat.

Du riskerar att få energi-brist kroppen vid träning, säger Anna Melin.

 

Kroppen behöver ha kvar energi efter träning

Din kropp behöver ha kvar energi efter det du tränat.

Då fungerar allt i kroppen som bäst.

Har du för lite energi kvar efter träning börjar din kropp skydda sig själv.

Den sänker sin ämnesomsättning.

– Brist på energi syns inte alltid utanpå. Det är lurigt.

De flesta ser ut att väga som de ska.

Det beror på att deras ämnesomsättning har sänkts, säger Anna Melin.

Men det finns andra tecken som visar att du kan lida av energi-brist.

I alla fall om du är kvinna.

– Har du energi-brist märks detta redan efter några dagar.

De hormoner som påverkar din mens kan rubbas.

Din mens kan komma med ojämna mellanrum.

Eller så kan den försvinna helt, säger Anna Melin.

 

– Kvinnor som tränar mycket och som har en rubbad mens bör alltid utreda detta, fortsätter Anna Melin.

Även mäns köns-hormoner påverkas av energi-brist.

Det tar bara längre tid att upptäcka detta hos en man.

Män har ju inte utebliven mens som varnar att något är fel.

 

Energi-brist i kroppen kan skada skelettet

En långvarig brist på energi kan alltså påverka nivån på dina hormoner.

Men nivån kan återgå till det normala igen.

Det gäller bara att göra något åt energi-bristen.

 

Även ditt skelett påverkas av energi-brist.

Benen i kroppen blir svaga. Och till slut kan du drabbas av ben-skörhet.

Detta gäller både för kvinnor och män.

Skadorna på skelettet går inte bort.

 

Många aktiva och deras tränare struntar i detta.

De tror att skadorna uppkommer först när idrottaren blivit gammal.

Men det stämmer inte. Skadorna visar sig tidigare än så.

Anna Melin hoppas detta tänk ändrar sig när man hur mat påverkar prestationen.

 

Intressanta resultat från amerikansk studie

I USA har en grupp forskare gjort en studie.

Den handlar om vad maten betyder för hur man presterar i en idrott.

I studien ingick unga simmerskor inom eliten.

Hälften av kvinnorna hade energi-balans i kroppen.

Den andra halvan hade energi-brist och rubbad mens.

 

Alla kvinnorna fick ett 12 veckors hårt program för träning.

När de 12 veckorna hade gått var resultaten tydliga.

Kvinnorna som hade energi-balans i kroppen blev snabbare när de simmade.

Simmerskorna med energi-brist blev däremot långsammare.

– Det är logiskt.

Utan närings-ämnen och normal nivå på hormonerna återhämtar du dig inte.

Du kan inte heller bygga upp dig, säger Anna Melin.

 

När du äter för lite går din kropp i försvar

För de som äter mindre för att se mer vältränade ut är det samma sak.

Det har gjorts en studie på detta i USA.

Den handlar om hur energi-brist i kroppen påverkar kroppens fett-vävnad.

 

När man äter mindre och tränar mycket händer det här:

Kroppen tror att den svälter när den hamnar i energi-brist.

Först går du ner lite i vikt. Men sedan går kroppen i försvar.

Och du slutar gå ner i vikt.

– Det finns bara en väg att gå för dig som vill förbättra hälsa och prestation.

Träna! Men ge kroppen den näring den vill ha och behöver.

Energi-balans ger en maximal effekt på träningen, säger Anna Melin.

 

Här är signalerna som varnar för energi-brist

Tillgång på energi = den energi du får i dig genom mat minus den du gör av med när du rör på dig.

 

Hur märks det att du har energi-brist?

  • Du kan få problem med mensen.
  • Den kan bli oregelbunden eller försvinna helt.
  • Du kan även få problem med magen och ha svårt att hålla dig varm.
  • Ditt blod-tryck kan sjunka.
  • Dessutom kan du få skador på grund av överbelastning när du tränar.
  • Men energi-brist kan också visa sig i hur du känner dig inför träning.
  • Några tecken på energi-brist kan vara att du känner dig låg.
  • Du känner dig inte taggad att träna.
  • Du kan även känna dig trött och märka att du inte får några resultat av träningen.
  • Då är det dags att fundera på om du äter tillräckligt för den mängd du tränar.
  • Den som tränar mycket och håller igen med maten riskerar att få energi-brist.

Text: Madeleine Carlsson Bearbetning: Emma Frey-Skött Illustration: Elin Brander