Lättläst

En fett viktig cell

Fettcellen är en viktig cell.

Den håller dig varm.

Den gör dig tålig mot stötar.

Och den gör att du orkar hålla igång!

Det är många som inte gillar fett.

Men vi klarar oss faktiskt inte utan det.

Karin Stenkula är forskare vid Lunds universitet.

Hon finns på institutionen för medicinsk vetenskap.

Karin tycker vi ska vara glada över vårt fett.

Fett kan påverka hela kroppen, säger Karin Stenkula.

Fett har många bra egenskaper.

Det reglerar exempelvis våra hormoner i kroppen.

Fett under huden håller oss varma.

Fett stöttar upp våra inre organ, leder och muskler.

 

Fett bra på att lagra energi

Fettceller är bäst på att lagra energi, säger Karin Stenkula.

Vår fettväv består av vita fettceller.

En fettcell är en stor droppe fett.

De övriga delarna i cellen ligger i en tunn film runt om.

En fettcell kan ändra storlek snabbt.

När den är tom på energi blir den liten.

När den fylls med energi blir den stor.

En fettcell kan öka sin storlek 1 000 gånger om det behövs.

 

Bruna och beiga fettceller

I vår underhud finns det även bruna fettceller.

De håller oss varma.

De bruna fettcellerna sitter främst i nacken och på rumpan.

Nyfödda barn har många bruna fettceller.

De beiga fettcellerna skulle egentligen blivit vita.

Forskarna vet inte så mycket om de beiga fettcellerna.

Det man vet är dock de lagrar värme.

 

Från mat till fettcell

Fettet i maten vi äter delar upp sig i kroppen.

Det blir till glycerol och fettsyror.

Och sedan tar det olika vägar innan det når fettcellerna.

Socker kan också ombildas till fettvävnad.

Fettvävnaden är inte statisk.

Det sker ett flöde av fettsyror in och ut i cellerna, säger Karin Stenkula.

Flödet styrs av hormoner och nervsystemet.

När vi tränar släpper fettcellerna ut mer fettsyror i blodet.

Då får musklerna energi så det räcker.

 

Ibland hamnar fett på fel ställen

Fettet är bra för oss om vi har det i rätt mängd

och på rätt plats i kroppen.

Men ibland hamnar fettet på fel ställen i kroppen.

Det kan lagras innanför bukhinnan.

Då sätter det sig i och runt om organen i buken.

Fett kan också sätta sig som fettdroppar i exempelvis levern.

Detta är inte bra för oss.

Vi kan utveckla diabetes.

Eller hjärtkärlsjukdom.

 

Svårt att träna bort fettet

För att få bort ett enda kilo fett måste vi träna väldigt mycket, säger Karin Stenkula.

Men vill man gå ner i vikt är det inte bra att svälta sig

Man blir bara svagare. Och så tappar man muskelmassa.

Muskler håller ju igång vår fettförbränning, fortsätter Karin.

Bästa sättet att gå ner i vikt är att dra ner på energin lagom mycket.

Samtidigt ska man träna.

Och då gärna styrka.

 

dm1247 Parallellimporterade

Liten cell som kan bli stor

Fett består av glycerol och tre fettsyror.

En fettcell kan bli upp till 0,5 millimeter.

Fettceller lever i många år.

Det är lång tid.

Hudceller lever bara i cirka 50 dagar.

 

Har du brist på fett i kroppen?

Då blir du svag i musklerna.

Och du kan känna dig yr och frusen.

Dessutom blir du känslig för infektioner.

 

De flesta celler kan använda fett som bränsle.

Hjärncellen är ett undantag.

Hjärnan måste ha kolhydrater som bränsle.

Men levern kan göra om fett och aminosyror.

Då bildas så kallade keton-kroppar.

Dessa kan hjärnan använda som bränsle.

Om den har brist på kolhydrater.

Text: Madeleine Carlsson Bearbetning: Emma Frey-Skött Illustration Elin Brander