Lättläst

Fokus på bindväv

Hur påverkas bindväven (fascian) i vår kropp av träning?

Jessica Törblom Drangert är fysioterapeut.

Hon är Friskispressens expert på frågor som rör rehab.

Här berättar hon mer om hur bindväven fungerar.

Jessika

Bindväven omsluter våra muskler och finns i hela kroppen.

Den binder samman kroppens muskler i långa kedjor.

 

Dessa kedjor går från huvudet ner till fötterna.

Bindvävs-kedjorna tar olika vägar genom kroppen.

Bindväven kopplar också ihop muskler med skelettets delar.

Det gör att vi kan röra oss utan förhinder.

 

Viss typ av bindväv ligger som en tunn hinna runt muskeln.

Då kan muskeln glida smidigt mot vävnad som finns runt omkring den.

 

Bindväv är en aktiv vävnad

Bindväven är en aktiv vävnad.

Den kan stärkas upp genom träning, precis som våra muskler.

Då blir den mer hållfast

och står lättare emot yttre belastning.

 

Men till skillnad från musklerna har bindväv en lägre ämnesomsättning.

Därför behöver den längre vila än musklerna.

 

– Senor och ligament kan lätt bli överbelastade,

säger Jessika Törnblom Drangert.

 

När någon del i kedjan inte fungerar

Ibland kan en viss del i en bindvävs- kedja vara svag.

Denna svaghet påverkar resten av kedjan.

Och man får ont.

 

Läker kroppen sedan fel kan det bildas ärr i vävnaden.

Då blir muskler och senor stelare.

De tål mindre belastning.

 

Många kommer till Jessika med smärta på grund av överbelastning.

Då försöker Jessika reda ut var problemet ligger.

 

– Är du stel i bindvävs-kedjan på lårets utsida?

Det kan bero på att du har en svaghet i musklerna

kring höft- eller knäled.

Eller så är du olika stark i dessa muskler.

Då blir det obalans i kroppen, säger Jessika.

 

Har du ont kan det vara skönt med massage.

Då slappnar kroppens muskler och nerver av.

Du kan använda piggbollar och foamrollers

för att mjuka upp de ömma delarna.

 

Men framför allt måste du köra rehab på skadan.

 

– Du måste bygga upp de muskler som det är obalans i, betonar Jessika.

Din kropp läker dessutom rätt när du rehab-tränar.

Men det kan ta tid, fortsätter Jessika Törnblom Drangert.

 

Bindväven trivs när vi rör på oss

Det är viktigt att vi rör på oss.

Då trivs både muskler och bindväv.

Sitter vi stilla för mycket blir vi stela och orörliga.

Då kan vi få ont på grund av detta.

 

Vi måste samtidigt vila om vi tränar mycket.

Under vila bygger kroppens muskler upp sig.

Och bindväven hinner återhämta sig.

 

– Allt handlar om balans, avslutar, Jessika Törblom Drangert.

Utskrift

5 fakta om fascia (bindväv)

1. Bindväv finns över hela vår kropp.

 

2. Bindväven ser olika ut beroende på var den sitter.

Den kan vara mycket tunn.

Men den kan även vara kraftig

och bilda tjocka bindvävs-band.

 

3. Det finns olika typer av bindväv.

Viss bindväv ligger ytligt.

Då binder den ihop huden med de mjukdelar som ligger under.

Den kan ligga djupare.

Då binder den ihop och omsluter våra muskler.

 

4. Den djupa bindväven innehåller nerv-ändar.

Dessa hjälper oss att avgöra kroppens position.

 

5. En tredjedel av musklernas överföring av kraft,

går genom strukturer av bindväv.

 

Text: Madeleine Carlsson, Bearbetning: Emma Frey-Skött Illustration: Elin Brander