Lättläst

Frivändning så gör du

Mikael Gustavsen är fotograf för Friskispressen.
Han tävlar också i tyngdlyftning.
Här visar han du ska utföra en frivändning med stöt på rätt sätt.

När du ska göra frivändningar med stöt behöver du vara rörlig.

Du bör också vara ganska vältränad och noga med tekniken.

Ha med dig en kompis eller ta hjälp av en tränare.

Men se till att de kan tekniken.

Börja med att bana in rörelsen med en träpinne.

Men gå snabbt vidare till skivstången.

När du kör med skivstången får du in känslan av att stången är utan tyngd.

Det är det viktigaste momentet i lyftet, säger Mikael Gustavsen.

Stången blir viktlös när den är på väg uppåt.

Det är då du släpper, vänder grepp och dyker in under stången.

Du får en aha-känsla när det händer, säger Mikael Gustavsen.

Och du förstår att du inte behöver ta i så du spricker.

 

Mikael Gustavsen har tränar crossfit i några år.

Då upptäckte han att han har talang för att lyfta.

Dessutom tyckte han tyngdlyftning var roligt.

År 2014 tävlade han för första gången i tyngdlyftning.

När gör frivändningar tränar du styrka och explosivitet.

Det hittar du inte på samma sätt i andra övningar.

Det är viktigt att komma ner i en djup knäböj i frivändningen.

Tänk också på att träna rörlighet, säger Mikael Gustavsen.

Leta även upp en tränare som kan frivändningar.

Tränaren kan se hur du gör.

Då får du hjälp med tekniken så du inte skadar dig.

Men du kan även filma dig med mobilen.

Filma gärna i slowmotion.

Och snett framifrån.

Då ser du om drar med armarna för tidigt.

Eller om du tappar ryggen.

Eller är för spänd i armarna.

 

Nyckeln till ett tungt lyft är att du

använder rätt muskler vid rätt läge.

Mikael tipsar även om Youtube.

Där finns det också bra instruktioner på hur lyftet ska utföras.

Det kan vara ett alternativ om du inte hittar en tränare.

Kör också knäböj och träna rörlighet.

Det gör dina frivändningar bättre.

Det tar lång tid att blir bra.

Jag kör 4 gånger i veckan. År ut och år in.

Ändå ser jag saker jag kan bli bättre på.

Men det är otroligt bra träning.

Du blir stark och explosiv, avslutar Mikael Gustavsen.

Träningsprogrammet hittar du här!

Text: Lena Ringqvist Bearbetning: Emma Frey-Skött Foto: Mia Drakenberg/Mikael Gustavsen