STABILA. Sara Schönbeck och Pierre de Bourgh guidar dig in i corevärlden.
Lättläst

Grunda med core

En stabil bål är grunden för all annan träning.
Här får du 10 övningar där du tränar core.
Övningarna hjälper dig att nå dina mål för träningen.

Core är ett av de pass om är populärast på Friskis.
Föreningarna erbjuder medlemmarna cirka 250 pass i veckan.

Det finns många skäl för dig att träna core.
Du tränar upp styrkan i din bål och du tränar din stabilitet.

Sara Schönbeck leder Core.
Hon utbildar även nya ledare.

Sara arbetar som fysioterapeut.
I sitt arbete möter hon patienter som behöver träna upp musklerna i bålen.

– Grunden för all träning är att du är stabil i kroppen.
Du behöver vara detta innan du belastar din kropp med löpning
eller styrketräning, säger Sara Schönbeck.

Du behöver även en stabil bål i ditt dagliga liv.
Då orkar du lyfta tungt när du behöver det.
Och du får en bra hållning vid skrivbordet på jobbet.

Se bålens muskler som en låda

Du kan se på bålens muskler som en låda.
Diafragman är taket.
Bäckenbotten är golvet.
Ryggen och magens muskler är väggarna.

När du tränar Core på Friskis utmanas bålens muskler.
Du stärker även upp de muskler som omger kroppens leder.
Du tränar också upp din rörlighet.

– Det du lär dig när du tränar Core kan du ta med dig i ditt vanliga liv.
Passet är tufft och sportigt.
Det utmanar kroppen och passar den som tränat ett tag.
Men nu finns även nyheten Core soft på schemat.
Detta pass kan alla träna, säger Sara Schönbeck.

Coreträning ger dig stark bål.
Coreträning ger dig stark bål.

Vill du också träna Core?

Här visar Sara Schönbeck och Pierre de Bourgh 10 övningar.
Övningarna kommer garanterat skrämma liv i musklerna i din bål.

 

Här är coreprogrammet

Text: Madeleine Carlsson Bearbetning: Emma Frey-Skött Träningsprogram: Sara Schönbeck Foto: Mikael Gustavsen