Lättläst

Höj pulsen – få bättre kondition

Nu kör vi intervaller.
Du kör själv och du kör inomhus!
Jeanette Larsson är PT.
Hon visar övningar som får hjärtat att pulsera.

På Friskis finns det bra pulsträning i grupp.
Men ibland kan det finnas skäl till att du tränar kondition själv.

I det här upplägget får du träna intervaller med boll.

Du kör intervaller i sex olika övningar.
Du gör övningarna i två eller tre varv.

Jeanette Larsson som är PT visar övningarna.
Hon använder en crossfitboll.

Det funkar även bra med en medicinboll eller en vikt på 3–4 kg.

Din puls kommer att öka för att du använder hela kroppen.
Du använder dessutom flera stora grupper av muskler samtidigt.

Den extra vikten gör det roligare.
Du kan utmana ditt flås ännu mer.

Vill du undvika hopp kan du göra övningarna utan hopp.

Övningarna fungerar bra som ett eget kortare pass.
Men du kan även kombinera dem med en annan typ av träning.

– Det är perfekt att köra rörlighet efter ett intensivt pass med intervaller, säger Jeanette Larsson.

I första hand tränar det här intervallpasset din kondition.
I andra hand får dina muskler träna uthållighet tack vare den extra vikten.

– Intervallpasset är effektivt. Du får upp pulsen.
Du tränar uthållighet och koordination.
Dessutom tränar du stabilitet, rörlighet och balans.
Det är en lekfull träning för hela kroppen!
Jag känner energi, kraft och glädje när jag kör passet, säger Jeanette Larsson.

Här är 8 övningar som får dig att höja pulsen

Text: Lena Ringqvist Bearbetning: Emma Frey-Skött Instruktioner: Jeanette Larsson Foto: Mikael Gustavsen