Lättläst

Lär dig att stå på händer

Alla kan lära sig att stå på händer.

På köpet får man starka axlar.

Här kommer övningar som lär dig att stå på händer.

Kunde du stå på händer när du var liten?

Minns du i så fall hur du gjorde?

Vågar du prova nu?

Eller har du kanske aldrig stått på händer?

Du kan vara lugn!

Tina Reuterswärd är ledare på Friskis.

Hon är även tränare i gymnastik.

Här i Friskispressen visar Tina några övningar.

Till sin hjälp har hon Lovisa Hanner som är gymnast.

En del av övningarna känner du kanske till.

Du kan ha mött dem på Cirkelfys-, HIT- eller Corepass på Friskis.

För att du ska kunna stå på händer måste du:

  • våga sätta ner händerna i golvet, nära kroppen (tänk att du dyker ner)
  • hålla axlar och skuldror stabila,
  • hålla upp kroppen så den är rak,
  • trycka ifrån från golvet,
  • sträcka på armarna så axlarna inte sjunker,
  • våga föra över tyngden på dina händer,
  • och våga hålla blicken rakt ut genom armarna.

 

Här är 8 övningar som tar dig upp på händer Knapp_lattlast

Handstaende2

Här är kan du höra om övningarna  Knapp_ljudfil

 

Text: Madeleine Carlsson, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Upplägg och övningar: Tina Reuterswärd, Foto: Mikael Gustavsen, Lovisa Hanner

Tina Reuterswärd har satt ihop en kurs på webben.

Där kan du lära dig att stå på händer.

Steg för steg.

Läs mer om kursen här