Vill du få bättre flås ska du köra intervaller
Lättläst

Öka flåset – Träna intervaller – Träningsupplägg

Ge löpbandet och roddmaskinen en ny chans!
Andreas Dahlkvist är PT. Här är hans upplägg.
Du kan köra själv eller med kompisar.

Tycker du att det är tråkigt att träna kondition på maskiner?

Då är det dags att ge dessa maskiner en ny chans. De tränar ditt flås och ditt hjärta.
Därför kallas de för cardiomaskiner. Cardio betyder hjärta eller puls.

Under 2015 lanserar Friskis Riks ett nytt pass. Det heter Cardio mix.
Några föreningar kör igång redan i januari.

På passet använder man flera maskiner som tränar kondition. Man kör i intervaller.

En tränare peppar och håller koll på tiden.

Hittar du inte Cardio mix på din förening? Då kan du använda passet.
Kör med några kompisar eller på egen hand.

Vill du få bättre flås ska du köra intervaller. Det är det snabbaste sättet.

Träningen blir roligare om du varvar mellan olika maskiner i samma pass.

Du kan använda löpband, roddmaskin, cykel och crosstrainer.

Andreas Dahlkvist är personlig tränare på Friskis i Kristianstad
Andreas Dahlkvist är personlig tränare på Friskis i Kristianstad

Anders Dahlkvist är PT i Friskis Kristianstad. Han ser positivt på att träna intervaller på cardiomaskinerna.

– Man kan ösa på. Passet är lekfullt men ändå effektivt.
Det är för dig som vill utvecklas och utmanas med intervaller.
Eller för dig som vill variera din träning, säger Andreas Dahlkvist.

Anpassa upplägget efter de maskiner som finns på ditt gym.

Passet nedan tar cirka 40 minuter.

– Passet är perfekt för alla. Det ger massa energi.
Du svettas och det är bra träning för flåset.
Och det bästa av allt är att ingen springer ifrån dig, säger Andreas Dahlkvist.

Finns inte Cardio mix i din förening? Testa det här upplägget ihop med några kompisar.
Finns inte Cardio mix i din förening? Testa det här upplägget ihop med några kompisar.

Därför har du nytta av att träna intervaller

  • Du kan träna intervaller på många sätt. Du kan springa, cykla eller träna styrka.
  • Du kan mäta intervallerna i sträcka, tid eller puls.
  • Du kan anpassa träningen till dig själv. Alla kan träna intervaller!
  • Du växlar mellan tuffa intervaller och återhämtning. Då orkar du träna med högre tempo under en längre tid.
  • Din kropp behöver anpassa sig till att träna intervaller. Det gör att din kondition och prestation kan öka. Din kropp svarar på träningen oavsett vilket upplägg du har på passet.
  • Din förmåga att ta upp syre ökar. Och du stärker dina muskler. Du får bättre hållning och teknik på köpet.
  • Intervaller kan göra dig snabbare på lopp och tävlingar. Du blir bra på det du tränar. Tränar du på att springa snabbt så blir du bättre på det.

Öka flåset Träningsupplägg

Text: Lena Ringqvist Bearbetning: Emma Frey-Skött Foto: Mikael Gustavsen