Träningsreportage

Unna dig en petig PT

Efter 20 års löpning sa kroppen ifrån. Anna, som älskar konditionsträning, var tvungen att tänka om. Tio veckor med PT Andreas blev en nystart.

Mitt i gymmet på F&S Kristianstad finns en stor, svart matta som kantas av diverse färggranna träningsredskap. Det ser ut som en manege. Runt omkring är det full aktivitet.
I mitten av manegen kämpar Anna Borg tillsammans med PT:n Andreas Dahlqvist. Det är fokus som gäller. Ett tidtagarur markerar när det är full fart respektive vila. I dag är det tabata-övningar på schemat, med högt tempo och mycket kondition – Annas favoritträning.
– Kör, kör, kör. Ta i allt vad du kan. Bara fem sekunder kvar, manar Andreas.
Anna kastar en boll med full kraft till Andreas. Och får den genast i retur.
– Anna, var på Borgskalan är du nu?
Andreas kollar hela tiden av hur Anna mår. Hon älskar konditionsträning och måste ibland hejdas. Han ser direkt när hon behöver vila eller träna lite lugnare. Rehabträningen är viktig och måste också finnas med i varje pass.
– Det är lätt att ryckas med i tuffa och roliga pass. Många tränar helt enkelt för mycket och för tungt och glömmer bort att ta det lugnt ibland. Om batterierna tar slut och aldrig får en chans att laddas upp tar de helt enkelt slut. Det sliter på kroppen och i värsta fall kommer förslitningsskador, säger Andreas.

Därför blev det träning med en PT

Hon har tävlat och jagat kilometertider.
Det har varit en rolig och enkel träning som har passat bra in i hennes vardag. Men för ett år sedan fick Anna ont i höften. Och värst var det efter löppassen.
– Jag hade så ont att jag inte kunde sova på nätterna till slut.
En dag när Anna var ute och sprang fick hon stanna tvärt mitt i passet och gå hem. Smärtan blev för stor. Hon bestämde sig där och då att det inte var värt att riskera att förstöra sin kropp. En magnet­kameraundersökning visade på en förslitning i höftleden.
Det var dags att tänka om. För att lära sig att träna kondition utan att springa, och få hjälp med träningsupplägget, valde Anna att ta hjälp av en PT på Friskis&Svettis, där hon tränat tidigare och trivs med stämningen.
– Jag fick förtroende för Andreas på en gång. Han förstod direkt vad jag behövde.
Anna bestämde sig för att träna med Andreas i tio veckor. Vid första mötet gick de igenom förutsättningar, mål och förväntningar. De gjorde ett funktionellt rörelsetest och ett arbetstest.
I slutet av perioden ska det göras igen för att se utfallet. De träffades och tränade till­sammans en gång i veckan och däremellan tränade Anna själv i gymmet enligt det schema Andreas gjort till henne.
– Han kom med nya övningar hela tiden. Variationerna var oändliga och det blev aldrig tråkigt.

Hållbar träning

Dagens pass närmar sig sitt slut och Anna och Andreas stretchar tillsammans. De stämmer av vad som ska hända framöver innan de skiljs åt.
– Jag brukar mejla Andreas när jag har klarat något på egen hand som jag inte fixade när vi tränade tillsammans. Då får jag ett ”gött” till svar, säger Anna med ett leende.
Hon får dagens program på mejl och fotar av det med mobilen. Tillsammans med en app som håller reda på intervallerna kör hon sedan programmet själv i gymmet.
Hon har samlat på sig en rörelsebank under de gångna veckorna som hon kan använda sig av. Andreas har lärt henne att träna i zoner och perioder så hon får en allsidig och utvecklande träning där även viktiga återhämtningsperioder finns med.

Det har hänt mycket under deras tid tillsammans. Ett av Annas mål när hon kom till Andreas var att träna kondition utan att springa.
– Jag är verkligen överraskad över hur mycket kondition man kan träna i gymmet. Det har jag inte fattat tidigare, säger Anna
som provat gymmet ett antal gånger men bara känt sig hand­fallen och inte vetat vad hon skulle göra.
– Nu kan jag plocka ihop egna program och fortsätta träningen själv. Men jag kommer absolut vilja träffa Andreas igen för att uppdatera mina övningar. Han har fått ut mig ur den bekväma zonen och utmanat mig på rätt nivå. Jag tänker knappt på att jag numera inte får springa. Det här har öppnat så många andra träningsdörrar, avslutar Anna.
Text och foto: Lotta Westberg

PTAndreas114Personlige tränaren
Andreas Dahlqvist
Ålder: 34 år.
Gör på Friskis&Svettis:
PT, gyminstruktör, leder Cirkelgym, Cirkelfys och HIT
på Friskis&Svettis Kristianstad.
Smeknamn: Studsbollen.

 

 

PTAnna114Medlemmen
Anna Borg
Ålder: 42 år.
Bor: Kristianstad.
Gör: Kommunikationschef på försäkringsbolag.
Tränar: Tre till fyra gånger
i veckan. I princip varje dag
under de tio veckor hon tränat med sin PT.
Favoritmuskel: Triceps.

 

PT – personlig tränare. När du anlitar en PT får du individuell hjälp och stöttning. Du och din PT diskuterar igenom dina mål, hur du bäst når dit och vad du vill ha hjälp med. Därefter gör ni en plan för hur ofta och när ni ska träffas.

IMT – inspiration med tränare. I en grupp om 3–5 personer får du inspiration genom att tillsammans prova nya övningar, redskap eller sätt att träna. Gruppen är öppen för alla. TMI finns i olika inriktningar.

Small Group – Du coachas av en tränare i en grupp på 5–8 personer. Till skillnad från IMT är gruppen sluten, vilket innebär att deltagarna följs åt som på en kurs. Ni träffas 5–8 gånger, beroende på inriktning.