Lättläst

Så blir du kompis med löpbandet

Tycker du att det är tråkigt att springa på löp-bandet?
Då ska du testa Petra Månströms 5 tips för roligare träning på löp-bandet.

Petra Månström är känd från Maratonbloggen och Maratonpodden.
Hon säger att träning på löp-bandet är som koriander.
Du kan antingen älska det eller hata det.
Men även om du hatar löp-bandet så kan du bli omvänd.
När du springer ute så blir du allround-tränad.
Du springer på olika underlag, olika lutning och i olika väder.
Detta gör att du använder fler muskler och sinnen.
– Men löp-bandet har sina fördelar.
Du håller koll på tempot och du undviker halkan, säger Petra Månström.
Petra springer ute året om.
Hon springer även på löp-band på vintern.
–Jag kör snabba pass inne för då riskerar jag inte att halka, berättar Petra Månström.
Dessutom är det snällare mot dina hälsenor att springa inne. Att springa på asfalt med dubbar kan vara jobbigt för hälsenorna.

Här på fem tips för roligare träning på löp-bandet

1 Ta med kompisar
Ta med en kompis när du springer på löp-bandet.Ni kan bestämma hur ni ska köra.Och ni kan peppa varandra genom passet.Ett tips är att ni springer intervaller.Turas om att springa en minut var.En springer och den andra vilar och peppar.Det är ett roligt sätt att få bra resultat.

2 Distrahera dig
Byt hastighet eller lutning på löp-bandet.Byt musik eller lyssna på en podd.Lyssna på en ljudbok eller titta på teve.Du tänker då på annat än på sekunderna på displayen.

3 Spring baklänges
Du behöver ett stabilt löp-band med rejäla handtag på sidorna.Testa sedan att gå eller jogga lugnt fast baklänges.
Du kommer belasta nya muskler.Dina ben kommer att stärkas.Dina knän kommer att skonas.Och du kommer att bli bättre på att springa framåt.Men börja försiktigt!

4 Ta dig an giftiga backar
Värm upp genom att jogga i 10 minuter.Jogga i lugnt tempo.Kör sedan 10 backar sammanlagt.Börja i 3 minuter med 2,5 procents lutning.Vila stående i 1 minut.Fortsätt med 3 minuter i 3 procents lutning.Vila stående i 1 minut.Fortsätt på samma sätt tills du är uppe i 7 procents lutning.Du ska springa i ditt vanliga distanstempo.Avsluta med 5 – 10 minuters lugn jogg.

5 Sno kenyanernas hemliga vapen
Du kan testa progressiv löpning.Det är populärt bland de kenyanska löparna.Börja med att jogga i 5 – 10 minuter.Du ska ha 1 grads lutning.Öka sedan farten efter hand var 5:e eller 10:e minut.En fartökning kan tillexempel vara 10 sekunder per kilometer.Du håller på så länge du vill och orkar.

Fem tips till bättre teknik på löp-bandet
Backa.
Många springer för nära displayen.
De är kanske rädda för att trilla av bandet.
Men detta ökar risken för obalans i löpningen.
Backa en bit istället.
Det är lättare än man tror att hoppa upp på kanten av bandet.

Lyft blicken.
Tänkt på att du ska rikta blicken framåt.
Du får bättre hållning
Tiden går dessutom snabbare om du inte tittar på displayen hela tiden.

Sänk axlarna.
Tänk på att aktivt sänka axlarna.
Då slipper du en spänd och ansträngd löpstil.

Undvik stora kliv.
Vill du öka farten ska du göra fler fot-isättningar.
De är mer effektivt än att ta stora kliv.
Du minskar även risken med att överanstränga lårets baksida.

Öka lutningen.
Vill du efterlikna de förhållanden som är vid löpning utomhus?
Då ska du öka lutningen på bandet med 0,5 – 1 grads lutning.
Det motsvarar ett typiskt luftmotstånd utomhus.

Text: Mattias Wising Bonde,
Bearbetning: Emma Frey-Skött,
Foto: Jonas Hansen