Träningsreportage

Så får du i dig mer näring

Små justeringar i vad du äter kan göra att du får i dig mycket mer näring. Här ger dietisten Anna Hamilton några enkla – och goda – råd.

1  Ringla kallpressad raps- eller olivolja över salladen i stället för varmpressad raps- eller solrosolja. De kallpressade oljorna har ett högre innehåll av antioxidanter och nyttiga fetter.

Byt ut osten och skinkan på mackan mot sill eller rimmad lax en gång i veckan. Du byter ut en massa mättat fett mot nyttiga omättade omega-3-fetter i ett nafs!

3  Byt en hel skål med isbergssallad mot tre små brysselkålshuvuden. Du får i dig mer fiber.

4  Lägg till ett ägg i gröten. Vips har du 6 gram extra protein.

5  Prova nötsmör i stället för margarin. (Även Bregott är ett margarin.) Du får i dig mer protein, fiber och mineraler.

6  Byt fibergröten till hälften vanliga havregryn och hälften havrekli. Din egenblandade havremix är klart bättre än fiberberikade havregryn. Detta då den har ett högre innehåll av nyttiga betaglukaner, vilka kan minska höga kolesterolvärden.

7  Ersätt en del av den färska spenaten med blancherad (förvälld) fryst spenat i smoothies. Uppvärmningen tar bort en del av spenatens oxalsyra, vilket gör att din kropp lättare kan ta upp många av spenatens näringsämnen, inte minst kalcium.

8  Ångkoka grönsakerna i stället för att sönderkoka dem. Du får i dig mer av många näringsämnen – särskilt folat, andra B-vitaminer och C-vitamin. Dessutom går det snabbt, smidigt och ger ett godare resultat. Ångkokningsredskap finns att köpa för under hundringen.

9  Byt ut salta och rostade nötter till naturella. Nötternas fettsyror är känsliga för värme, så naturella nötter är nyttigare än rostade.

Text: Anna Hamilton, legitimerad dietist

Kommentera

Klicka här för att publicera