Lättläst

Stärk upp din rygg

Är du stel i ryggen?

Då är det dags att träna.

Här får du 6 övningar för ryggen.

Det är viktigt att ha en stark rygg.

Då klarar du av det mesta i din vardag.

Men ofta glömmer vi bort musklerna i ryggen.

Vi jobbar och rör oss

för enformigt.

Det leder till att vi får problem och smärta.

Du kan få ont i axlarna för att de är roterade framåt.

Din rygg kan bli stel.

Du kan få dålig hållning och huvudvärk.

Därför är det viktigt att du tränar ryggens muskler.

Smärtan minskar.

Och du blir stabilare i övningar

som knäböj, bänkpress och marklyft.

Anders Johansson är tränare på Friskis.

Han möter ofta folk som har problem med ryggen.

Anders har satt ihop ett program för ryggen.

Programmet innehåller övningar med drag och rodd med mera.

Tänk på hållningen när du gör övningarna.

Här är 6 bra övningar för att bli stark i ryggen  Knapp_lattlast

Ryggstark

 

Här kan du höra om att bli stark i ryggen Knapp_ljudfil

 

Text och träningsupplägg:  Anders Johansson  Bearbetning: Emma Frey-Skött Foto: Mikael Gustavsen