Lättläst

Träna din balans

Vill du få bättre kroppskontroll och hållning? Här bjuder vi på ett upplägg som utmanar din balans.

 

Det är lätt att glömma bort att träna balans.

Vi är ofta mer inriktade på att träna styrka, kondis och rörlighet.

Jonna

Jonna Rosenkranz är Frisksispressens expert på styrketräning.

Hon är även gymansvarig på Friskis, Tyresö.

Jonna tycker det är synd att vi inte tränar mer balans.

 

– Alla kan vinna på att träna balans.

Du får bättre hållning och du får koll på sin kropp.

Och så minskar risken att falla.

Du blir dessutom stabil och rörlig på köpet, säger Jonna.

 

Balanssinnet försämras med åren.

Därför måste du träna på att underhålla detta sinne.

Om din syn blir sämre är det extra viktigt att träna balans.

Då minskar risken att du ramlar.

 

Men balansträning passar i alla åldrar.

– Balans är viktigt i många sporter.

Du som idrottar blir ofta bättre om du tränar balans, säger Jonna Rosencranz.

 

När du tränar balans måste du sätta din kropp i obalans.

Då försöker din kropp komma i jämnvikt.

På så sätt stärks din balans.

 

Det går snabbt att förbättra sin balans.

Därför måste du utmana din kropp hela tiden.

 

Jonna har satt ihop ett program som passar alla.

Du behöver ha fria ytor att träna på.

Och du ska öka svårigheten stegvis.

– Här är det viktigt att du känner efter vad som passar dig, betonar Jonna.

Här är 10 övningar som tränar din balans Knapp_lattlast

balansomslag

Här är kan du höra om övningarna Knapp_ljudfil

Text: Mattias Wising Bonde, Coach och övningstexter: Jonna Rosenkranz, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Foto: Mikael Gustavsen