Lättläst

Träna on the go

Är du ofta på språng?
Då kan du köra samma pass som Gabriel Wikström.
Han är vår folkhälso-minister.
Friskis & Svettis Riks har gjort ett upplägg för honom.

Gabriel Wikström har fullt schema.

Och han reser mycket i sitt jobb som minister.

Därför har Friskis & Svettis Riks lagt upp ett tränings-program åt Gabriel.

Upplägget ska ge mycket effekt och bra träning.

 

Gabriel Wikström har tidigare varit medlem i Friskis & Svettis.

Då tränade han mest på gymmet.

– Jag gillar hela idén med Friskis & Svettis, säger Gabriel.

Här står hälsa och träningslust i fokus.

Inte hur man ser ut.

Friskis spelar en viktig roll för folkhälsan.

Det vill jag lyfta fram, fortsätter han.

 

I dagens samhälle sitter många stilla på sina jobb.

Fetma och övervikt ökar.

Samtidigt har gruppen elit-motionärer ökat.

Gabriel Wikström tror att Friskis kan brygga över klyftan mellan dessa två grupper.

 

Vad gäller träningsupplägget som Gabriel fått säger han:

– Jag har fått två olika program.

Ett med kettlebells.

Och ett som jag visar här i Friskispressen.

Jag har fått köra lite löpning också.

 

Programmet ska passa in i ministerns vardag.

Han har ofta ont om tid.

Därför behöver han ha ett mobilt upplägg. Som ger rejäl träning och effekt.

– Meningen är att jag ska kunna träna var jag än är.

Till och med på hotellrummet!

Träna som ministern du också!

Magnus Strömberg utvecklar träningen på Friskis & Svettis Riks.

Han har satt ihop programmet för alla som är i farten.

Du ska kunna göra övningarna var som helst.

Och de ska passa in i din vardag.

– Det ska vara mycket tränings-effekt i varje övning.

Kör passet två – tre gånger i veckan.

Gör minst 8 reps.

Kör 1 – 3 varv, säger Magnus.

Kör övningarna i ett par månader.

Sedan ändrar du övningarna eller upplägget.

Det kan du göra med enkla saker.

– Vattenfyllda flaskor gör övningarna tyngre.

Eller kör övningarna ett varv till.

Du kan även öka takten eller variera utfallen.

Det är bara att köra på, säger Magnus Strömberg.

Här är övningarna som göra när du är ute på resa.
OnTheGo

Text: Lena Ringqvist, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Foto: Mikael Gustavsen, Träningsprogram och upplägg: Magnus Strömberg/Tina Uppfeldt