Lättläst

Gravid – träna smart!

Är du gravid och vill träna? Bra!
Vi visar hur du kan anpassa vanliga övningar under din graviditet.

Det är en god idé att vara fysiskt aktiv när du är gravid.

Du får starka muskler och bra flås.

Då orkar du med graviditeten och förlossningen bättre.

Och så kommer du igen lättare efteråt.

När du är gravid ökar relaxinet i kroppen.

Relaxin är ett hormon.

Det mjukar upp lederna i ditt bäcken.

Det är för att barnet ska kunna passera ut lättare.

Hormonet påverkar alla leder.

Samtidigt växer din mage.

Detta leder till att din tyngd förskjuts framåt.

Då kan det vara svårt att behålla en god hållning.

Även dina fotleder kommer bli rörligare när du är gravid.

Och din balans utmanas.

Då är det viktigt att du har stabila skor på fötterna.

Jonna Rosenkranz är Friskispressens expert på träning.

Hon har lett många kurser för gravida.

Nu leder hon även digitala träningskurser.

Dessa är en ny satsning från Friskispressen.

–Börja träna tidigt i din graviditet. Då sitter din teknik när magen växer

Tänk även på att göra övningarna med kontroll. Och i ett lagom tempo.

Träna och ha kul men känn efter.

Pressa dig inte för hårt, säger Jonna Rosenkranz.

Här är övningar för dig som är gravid

Text: Madeleine Carlsson, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Foto: Mikael Gustavsen