Lättläst

Träning Kettlebells – Svinga dig i toppform

Träna styrka.

Få upp flås och rörlighet.

Bli stabil i kroppen.

Träna balans och koordination.

Allt detta får du i en enda övning.

Kettlebellswingen!

Att träna med kettlebells är populärt.

Kulan med handtaget ger dig allsidig träning för hela kroppen.

Jonna Rosenkranz är expert på styrketräning.

Hon är även ansvarig för gymmet på Friskis, Tyresö.

Jonna har tagit fram en ny kurs på webben.

Den heter Träna med kettlebells.

Här får du ett smakprov på kursen.

Jonna visar hur den klassiska svingen ska gå till.

Till sin hjälp har hon Daryoush Mehrnia.

Han är tränare på Friskis.

 

Hela kroppen tränas

När du svingar en kettlebell så jobbar du med hela kroppen.

Du tränar på att hålla koll på kroppen.

Fokus ligger på de stora grupperna av muskler.

Du tränar rygg, bål, rumpa, lår  och höfter.

Dessutom blir du explosiv och stark i händerna.

Kul fakta!

  • I en sving kan du komma upp i en fart om 50 kilometer i timmen.
  • En kettlebell på 24 kg kommer upp i en kraft på 200 kg när den är på väg nedåt.

Så här gör du en perfekt sving

kettlebellswing

Text: Mattias Wising Bonde, Bearbetning: Emma Frey-Skött, Övningstexter: Jonna Rosenkranz, Foto: Mikael Gustavsen