Lättläst

Träningsskor – guide

Träningsskorna – din kontakt med träningsgolvet
Är det smart att satsa på bra skor? Eller är det en onödig kostnad?
Friskispressens expert på rehab reder ut skornas betydelse för din träning.

Olika typer av träning kräver olika typer av skor.

Det är vanligt att man missar detta.

Men har du fel skor på fötterna kan du få skador.

Skadorna kan bero på för mycket belastning.

 

När du landar efter ett hopp så belastas dina knän cirka åtta gånger din vikt.

När du springer ökar belastningen med fem gånger din vikt.

Rätt skor kan ta hand om stötarna som uppstår.

De stöttar även dina fötter i steg och landningar.

Har du sämre skor får dina muskler och senor ta smällen vid hopp och steg.

 

Jessika Törnblom Drangert är fysio-terapeut.

Hon är också Friskispressens expert på rehab.

– Jag har många patienter som har besvär på grund av överbelastning.

De kan ha sprungit på löpband med skor som inte passar för löpning.

Många vet inte vad fel skor kan leda till, säger Jessika Törnblom Drangert.

 

Det är personligt hur mycket belastning ens knän, underben och fötter tål.

Vissa tål mer än andra.

Då spelar det inte någon roll om man har fel skor på fötterna när man tränar.

Men andra är känsligare.

Då är det en fördel att ha på sig bra skor.

 

Hur hittar du skor som passar dig?

– Du ska välja skor efter hur de känns på fötterna, säger Jessika Törnblom Drangert.

Det är bra om du kan testa skorna på ett löpband i butiken.

Då känner du om de passar dig eller inte, fortsätter hon.

 

Att gå till en butik för träning och fråga efter ”en bra sko” är mindre bra.

Eftersom våra fötter ser olika ut måste du testa skon.

Den sko som fungerar för dig kan vara riktigt dålig för någon annan.

– Fokusera på skon känns i stället för hur den ser ut, avslutar Jessika Törnblom Drangert.

 

Experter svarar på frågor om fötter och skor

Vad ska jag tänka på när jag köper skor för träning?

Du ska välja skor som passar just dina fötter.

Har du breda fötter ska du välja en sko som inte klämmer.

Har du smala fötter ska du välja en smalare sko som stöttar foten.

Då slipper du att fötterna glider runt i skorna.

 

Vad kan hända om jag använder löparskor på ett intensivjympa-pass?

Under intensivjympan rör du dig ofta åt sidorna.

Ibland blir rörelserna ganska tvära.

Löparskor är byggda för löpning rakt fram.

De skyddar inte när du ”tvärnitar” åt sidan och då kan du få en skada i knät.

 

Vad kan hända om jag inomhus-skor på mig när jag springer?

Risken är stor att du får skador i fot, knä eller höft om du använder sådana skor.

Skadorna beror på överbelastning.

 

Skadas en viss typ av fötter oftare än andra?

En fot med mycket höga fotvalv löper större risk att skadas.

Det visar viss forskning. Fast resultaten är inte helt säkra.

Du som redan har problem med skador bör se över dina skor.

Du kan också skaffa anpassade inlägg i skorna.

Forskarna har inte heller kunnat säga om bra skor leder till färre skador.

Den kopplingen gör däremot tillverkare av sportskor.

Forskare och tillverkare av sportskor är alltså inte eniga.

 

Finns den optimala foten?

Nja. Kanske inte.

Men det finns fötter som klarar mer än andra.

Fast vad det beror på är svårt att veta.

 

Så väljer du rätt skor för din träning

Maria Kuperion är ortoped – tekniker.
Hon är även expert på skor för träning.
Nu ger hon dig tips inför ditt köp av skor.

Skor för jympa
Det här bör skor för jympa (och annan träning med mycket hopp) klara av:

  • Dämpa stötar.
  • Stabilisera fötterna efter hopp.
  • Hålla foten på plats när du rör dig åt sidan.
  • Ge ett lagom bra grepp mot golvet.
  • Ge fötterna luft (ventilation).
  • OBS! Undvik skor med för mycket nät på ovan-delen.
  • De är inte så stabila.

Marias tips inför köpet av skor till jympan:

Gå inte efter utseende eller vad som är trendigt.

Tänk i stället att skorna ska passa för det du tränar.

Just nu är det trendigt med smidiga och tunna skor.

De funkar utmärkt på Core och Flex.

Men har du lätt för att skadas bör du inte ha sådana skor när du hoppar.

 

Skorna kan gärna sitta tajt när du tränar jympa.

Utrymmet ska vara litet mellan längsta tån och fram-kanten på skon.

Ett första tecken på att din sko är för gammal är att golvet känns halt.

Det beror på att sulan har torkat.

Du bör byta dina skor efter tre år om du inte tränar så ofta.

Om du tränar 2 – 3 pass per vecka bör du byta skor vart annat år.

 

Undvik skor som har sulor som färgar av sig på golvet.

Använd inte dina inneskor när du tränar ute.

Risken för skador ökar.

Dessutom blir skorna snabbt slitna då sulorna inte är gjorda för träning utomhus.

 

Det här bör skor för löpning klara av:

  • Dämpa stötar som uppstår i steget när du springer.
  • Ge ett bra från-skjut i steget.
  • Vara stabila åt sidan.
  • Ge ett bra grepp mot underlaget.
  • Ge fötterna luft (ventilation).

 

Marias tips inför köpet av skor till löpningen:

Du kan behöva plats i skorna när du springer.

En halv centimeter mellan längsta tån och framkanten brukar vara bra.

Då slipper du få blå-naglar.

Springer du maraton kan du ha upp till en centimeters luft framme i skon.

Skor för löpning håller i cirka 150 mil.

Eller i max 3 år.

Om du köper skor på rea kan de ha ”tappat” något år när de legat i lager.

Skor som kostar över tusen kronor har ofta bra dämpning.

Många löparskor har gummi blandat med kol i sulorna.

Då färgar sulorna av sig.

Därför ska du inte använda skorna inomhus.

 

Skor för övrig träning

Här tipsar Maria Kuperion vilken typ av sko som passar på några olika träningspass.

Träning på gym.
För de flesta passar vilka skor som helst när de tränar på gymmet.
Välj skor som sitter bra på foten.
Du bör ha en stadig sko när du lyfter tungt.
Springer du på bandet ska du ha löparskor på dig.

Crossfit/tung styrka.
Lyfter du tungt och behöver stå stadig på fötterna?
Då finns det platta skor med stelare sulor som passar för detta.

Dans/Core.
Här fungerar det bra med lätta och smidiga inneskor.

Cirkelfys/HIT.
Här fungerar det bra med lätta och smidiga inneskor.
(Även om det kan ingå hopp i passen.)

Spinning.
Du kan ha vanliga inneskor när du kör spinning.
Vill du att din träning ska bli mer effektiv?
Köp skor som är gjorda för spinning.
Skorna knäpper du fast i pedalerna.
Då blir det mer driv i pedalerna när du trampar.

Löpning i terräng:
Skor för denna typ av löpning (trail) är mindre dämpade än löparskor.
Det är för att du springer på mjukare underlag i trail.
Sulorna ger också ett extra bra grepp mot marken.
Ofta har trail-skorna en sula inuti.
I den sulan finns det en styv platta.
Den gör att du inte känner kottar och vassa stenar genom skon.

OBS! Löpning på vägar i skogen är inte trail.
Välj en vanlig löparsko istället.

Yoga.
När du tränar Yoga ska du vara barfota.
Men har du problem med fötterna kan du ha inneskor på dig.
Då bör skorna vara mjuka, tunna och smidiga.

Text: Madeleine Carlsson Bearbetning: Emma Frey-Skött Illustration: Elin Brander

Här hittar du en ljudfil om du vill lyssna