Lättläst

Yogaövningar som räddar ryggen

Mikael Sjögren visar yogaövningar

Är du stel i ryggen? Då kan du göra det här passet med yoga. Det mjukar upp ryggen. Carina Sjöberg är utbildare i Yoga på Friskis & Svettis. Hon talar om vilka yogaövningar du ska göra.

 

Carina Sjögren talar om vilka yogaövningar du ska göra.
Carina Sjögren talar om vilka yogaövningar du ska göra.

 

Du kommer känna frihet och längd i din rygg.

I alla fall om du gör övningarna som visas här.

– Övningarna är inte krångliga.

Och du behöver inte knyckla ihop kroppen, säger Carina Sjöberg.

Du kommer böja dig mjukt bakåt.

Och tänja musklerna i bröstet.

Du får lyfta bröstet och få bak axlarna

genom att dra ihop dina skulderblad.

Och du kommer få sträcka ut hela framsidan av kroppen.

Särskilt där höftböjaren sitter.

– Många är stela i sina höftböjare, säger Carina Sjöberg.

Vi sitter för mycket och vi är för stressade.

Därför mår vi bra av att tänja ut höftböjaren, fortsätter hon.

 

Du kommer märka skillnad

Om du gör övningarna regelbundet kommer du märka skillnad.

Du kommer stärka upp dig så att du håller bröst och rygg rätt.

Yogan hjälper dig att öppna upp hela bröstet.

Och att dra tillbaka axlarna.

Yogan öppnar även upp det mentala.

– I yoga kopplar du ihop rörelserna med andningen, säger Carina Sjöberg.

Du kommer i kontakt med dig själv, din kropp och ditt inre.

Yoga är populärt världen över.

Det är för att den ger oss ett lugn och en närvaro.

Men dessutom är yogan bra för vår hälsa.

Forskning har visat att yogan reglerar ditt blodtyck.

Och den kan skydda mot hjärtkärl-sjukdomar.

 

Yoga är populär på Friskis

Det var år 2005 som yogan kom till Friskis.

Den blev en succé direkt.

– Folk hade väntat på det, säger Carina Sjöberg.

Hon var med och testkörde yogan på Friskis.

Passen blev fullbokade direkt.

 

Sedan dess har Carina Sjöberg har utvecklat yogan på Friskis.

Nu finns Yoga soft och Yoga Energy i utbudet.

– Vi fokuserar inte på akrobatiska övningar, säger Carina.

Vi har istället sköna flöden med vridningar och spiraler.

De får kroppen att använda långa kedjor av muskler.

Och bindväven töjs.

Det gäller att utmana sina gränser men utan prestation.

– Du ska kunna andas dig öppnare och njuta av stunden.

Du ska känna dig grundad, stabil och fri.

Det är det sköna med yoga, säger Carina Sjöberg.

 

Varsågod – 9 yogaövningar.

Här är ett träningspass.

Knapp_lattlast

 

Hur vill du yoga?

Friskis Yoga bygger på Hatha-yogans grunder.

Det finns flera olika pass med yoga.

Vill du yoga mjukt, lugnt eller dynamiskt?

Här finns passen för dig.

 

Yoga soft

Är du nybörjare på yoga?

Eller känner du dig stel eller stressad.

Då passar Yoga soft för dig.

Detta är en extra mjuk variant av yoga.

Friskis&Svettis Yogaövningar
Friskis&Svettis yogaövningar

 

Yoga

Här får du göra klassiska övningar i yoga.

Fokus ligger på närvaro.

Du får träna andning, rörlighet, styrka och balans.

Har du inte tränat yoga tidigare?

Det här passet kan du hänga med på ändå.

 

Yoga energy

Är du van vid att yoga?

Då är det här passet för dig.

Det är lite mer utmanande och krävande.

Du gör övningarna i ett flöde.

Ibland stannar du upp i vissa positioner.

Passen är 75 – 85 minuter långa.

 

Yoga för barn

På Friskis pass för barn kan det förekomma vissa övningar i yoga.

Yoga kan också finnas med på Dansskolan/Träningsskolan.

Ibland erbjuds det även temapass med yoga.

Och så finns det så klart Yoga för barn-pass.

 

Titta vad som finns i din förening på:

friskissvettis.se/ortsnamn.